THE REPUBLIC OF THE UNION OF MYANMAR, ISLAMIC RELIGIOUS AFFAIRS COUNCIL ( HQ )

PDF File မ်ား Download ျပဳလုပ္နည္း Youtube Link

အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ ဆရာႀကီး ဦးရာဇတ္ (၁၈၉၈-၁၉၄၇)

အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ ဆရာႀကီး ဦးရာဇတ္ B.A (NAT)
 
 
 
ဦးရာဇတ္ကို တိုက္ပိုင္အင္စပတ္ေတာ္ မစၥတာရွိတ္(ခ)အဗၺဒူလ္ရဟ္မန္ႏွင့္ ေဒၚပလုတ္ေခၚ ေဒၚၿငိမ္းလွတို႔မွ ေမြးဖြားသည္။ သားသမီး ၁၃-ေယာက္ အနက္ စတုတၳသားျဖစ္သည္။ ဆရာႀကီးကို ၁၈၉၈-ခု ဇန္နဝါရီလ ၂၀ရက္ တနလၤာေန႔၌ မိတၳီလာၿမိဳ႕တြင္ဖြားျမင္သည္။ ေမာင္ေမာင္ႀကီး ဟူေသာ အမည္ရွိေသာ္လည္း မတြင္ခဲ့ပါ။
မိသားစုသည္ အလုပ္တာဝန္ေၾကာင့္ မိတၳီလာၿမိဳ႕မွ မႏၱေလးၿမိဳ႕သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ရေသာအခါ ဆရာႀကီးသည္ မႏၱေလးၿမိဳ႕ ဝက္စလီယန္ မိန္းကေလးေက်ာင္းတြင္ သူငယ္တန္းမွစ၍ ပညာသင္ၾကားခဲ့သည္။ စတုတၳတန္းေအာင္ျမင္ေသာအခါ ဝက္စလီယန္ေယာက်ာ္းေလးေက်ာင္းသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕သင္ၾကားသည္။ ထူးခြ်န္သျဖင့္ အတန္းေက်ာ္၍ တကၠသိုလ္ဝင္ တန္းသို႔တင္ေပးရသည္။ ၁၉၁၂-ခု တကၠသိုလ္ဝင္စာေမးပြဲကို ထိုေက်ာင္း မွ ေအာင္ျမင္သည္။
 
၁၉၁၇-ခုႏွစ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ေကာလိပ္သိပၸံေက်ာင္းတြင္ အိုင္ေအ အထက္တန္းတက္ေနခ်ိန္ အဂၤလိပ္စာစီစာကံုးၿပိဳင္ပြဲတြင္ ဝင္ေရာက္ ယွဥ္ၿပိဳင္ရာပထမဆုရရွိ၍ ဘိုင္ျမား(Bhai  Meah) ေရႊတံဆိပ္ဆု ခ်ီးျမႇင့္ျခင္း ခံရသည္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံထုတ္New  Time မဂၢဇင္းတြင္ ရွမ္းျပည္ နယ္မွ ၃၆-ေကာင္ထီ အေၾကာင္း ေဆာင္းပါးေရးသား ေပးပို႔ခဲ့ရာ ပထမတန္း ေဆာင္းပါးဆု ရရွိသည္။
 
 
ဆရာႀကီးသည္ စာေပပညာတြင္ ထူးခြ်န္႐ံုမွ်မက ခရစ္ကက္၊ လက္ေဝွ႕၊ တင္းနစ္၊ ေဘာလံုး စသည့္ အားကစားမ်ားတြင္ တကၠသိုလ္က သတ္မွတ္ေပးသည့္Blue အဆင့္ ရရွိသည္။ ေဘာလံုးတြင္ College  First  Eleven  Player တစ္ဦးျဖစ္သည္။
 
 
၁၉၂၀-ျပည့္ႏွစ္ ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္ အေရးေတာ္ပံုႀကီး ေပၚေပါက္ေသာအခါ  အဂၤလိပ္စာဂုဏ္ထူးတန္းသား ဆရာႀကီးသည္ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ တစ္ဦးအျဖစ္ ပါဝင္သည္။ ၁၉၂၁-ခုႏွစ္တြင္ မႏၱေလးဗဟိုအမ်ိဳးသားေက်ာင္း၌ အဂၤလိပ္စာႏွင့္ ပါဠိဘာသာသင္ၾကား ပို႔ခ်ေသာဆရာအျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္သည္။ ဆရာႀကီးသည္ မႏၱေလး နန္းထိပ္ရွိ မဟာဝိသုတာရာမေက်ာင္းတိုက္အတြင္းရွိ ဓမၼာ႐ံု၏စာၾကည့္ တိုက္ အသင္းဥကၠ႒အျဖစ္လည္း တာဝန္ယူခဲ့သည္။
၁၉၂၁-ခုႏွစ္တြင္ မႏၱေလးဗဟိုအမ်ိဳးသားပညာေရးေကာင္စီမွ ႀကီးမွဴးက်င္းပေသာ ဘီေအစာေမးပြဲကို ဝင္ေရာက္ေျဖဆို ေအာင္ျမင္သည္။ ဆရာႀကီးသည္ ဗဟိုအမ်ိဳးသားေက်ာင္း၌ ၁၉၂၃-ခုႏွစ္မွစ၍ ေက်ာင္းဆရာ ႀကီးအျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးအျဖစ္ လည္းေကာင္း ေဆာင္ ရြက္ခဲ့သည္။ ဗဟိုအမ်ိဳးသား ေက်ာင္းတံဆိပ္ႏွင့္ ေျြကးေၾကာ္သံကို ဆရာႀကီးလက္ထက္တြင္ ေရြးခ်ယ္သတ္မွတ္ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ တံဆိပ္မွာ ေဆာင့္ေၾကာင့္ထိုင္ေနေသာ ေကသရာျခေသၤ့မင္းျဖစ္ၿပီး ေျြကးေၾကာ္သံမွာ အတၲာဟိအတၲေနာ နာေထာျဖစ္သည္။ မႏၱေလးဗဟိုအမ်ိဳးသားေက်ာင္း ႀကီးတြင္ (က) အမ်ိဳးသားအေပ်ာ္တမ္းရဲတပ္ (ခ) အမ်ိဳးသားအေပ်ာ္တမ္း ရဲဘင္ခရာတပ္ (ဂ) အမ်ိဳးသားရဲညြန္႔တပ္မ်ား ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည္။ ဆရာႀကီး သည္ အေပ်ာ္တမ္းရဲတပ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ျဖစ္ခဲ့သည္။
ဆရာႀကီးသည္ အဂၤလိပ္စာအေရးေကာင္း၍ အသနားခံစာ စသည္ တို႔ကို တစ္ပါးသူတို႔အတြက္ ေရးသားေပးေလ့ရွိသည္။ အေၾကာင္းသိ မိတ္ေဆြမ်ားက ေစတနာ့ဝန္ထမ္း ေလွ်ာက္လႊာစာေရးႀကီးဟု ခ်စ္စႏိုး က်ီစယ္တတ္ၾကသည္။ ဆရာႀကီးသည္ အဂၤလိပ္စာသာမက အမိဘာသာ စကားျဖစ္သည့္ ျမန္မာဘာသာလည္း ကြ်မ္းက်င္ႏွံ႔စပ္သည္။ အဟုတ္ အဟတ္ တတ္ေျမာက္သည္။ ဆယ္တန္းကတည္းက ပါဠိဘာသာကို လည္းယူခဲ့သည္။ ေက်ာင္းပိတ္ရက္မ်ားတြင္ မႏၱေလးၿမိဳ႕နန္းေတာ္ေရွ႕ တိုက္ေတာ္ေက်ာင္းတိုက္၊ ခင္မကန္ေက်ာင္းတိုက္၊ အတုမရွိ ေက်ာင္းတိုက္ မ်ားရွိ တိုက္အုပ္ဆရာေတာ္မ်ားထံသို႔သြားကာ ျမန္မာႏွင့္ပါဠိကို မျပတ္ ေလ့လာဆည္းပူးသည္။ 
ဆရာႀကီးသည္ ရဟန္းလူရွင္မ်ားႏွင့္ ခင္မင္ရင္းႏွီးစြာ ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံေလ့ရွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ဗုဒၶအယူဝါဒကို အထူးေလးစား ေသာ မႏၱေလးကဲ့သို႔ၿမိဳ႕ႀကီးတစ္ၿမိဳ႕ရွိ အမ်ိဳးသားအထက္တန္းေက်ာင္းတြင္ ဆရာႀကီးႏွင့္ ေက်ာင္းအုပ္အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
ဆရာႀကီးသည္ ေက်ာင္းသားမ်ားအား ပညာကိုသာမက မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ ကိုပါ သြတ္သြင္းေပသည္။ အမ်ိဳးသားေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းသားမ်ား အက်ိဳး အတြက္ သမဂၢဖြဲ႕စည္းေပးၿပီး ရန္ကုန္မွေရာက္လာၾကေသာ ေက်ာင္းသား ေခါင္းေဆာင္ ကိုႏု၊ ကိုေအာင္ဆန္း၊ မစၥတာရာရွစ္ စသူတို႔ႏွင့္ မိမိေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ေတြ႕ဆံုမိတ္ဆက္ေဆြးေႏြးေစခဲ့သည္။
၁၉၃၇-ခုႏွစ္တြင္ ကိုေအာင္ဆန္းဦးေဆာင္ေသာ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ား မႏၱေလးသို႔ ဒုတိယအႀကိမ္ေရာက္ရွိလာေသာအခါ ဆရာႀကီးဦးရာဇတ္ အမွဴးျပဳေသာ အမ်ိဳးသားေက်ာင္းဆရာမ်ားက လက္ဖက္ရည္ပြဲျဖင့္ ဧည့္ခံခဲ့သည္။
ဗိုလ္ေအာင္ေက်ာ္ က်ဆံုးေသာ ၁၉၃၈-ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာ တစ္ႏိုင္ငံ လံုး၌ ေက်ာင္းသားမ်ား သပိတ္ေမွာက္ခဲ့ၾကသည္။ မႏၱေလးၿမိဳ႕ရွိ ဥေရာပ တိုက္သားပညာဝန္ႏွင့္ အေရးပိုင္တို႔သည္ အမ်ိဳးသားေက်ာင္းသို႔ ေရာက္ရွိ လာၾကသည္။ ေက်ာင္းသားမ်ား သပိတ္ေမွာက္ျခင္းရွိမရွိ ေမးျမန္းရာ ဆရာႀကီးက မိမိေက်ာင္းသားမ်ား ဘယ္ေတာ့မွသပိတ္မေမွာက္ဟု ေျဖ လိုက္ရာ ဝမ္းသာအားရျပန္သြားၾကသည္။ နာရီဝက္ခန္႔အၾကာ ေက်ာင္းသားမ်ား လူစုသပိတ္ေမွာက္သြားၾကသည္။ ထိုအခါ အရာရွိႀကီး ႏွစ္ဦးျပန္လည္ေရာက္ရွိလာၿပီး ဆရာႀကီး လိမ္သည္ ညာသည္ဟု စြပ္စြဲ သည္။ ဆရာႀကီးက မည္သို႔မွ်မေျဖဘဲ ေက်ာင္းသားသမဂၢဥကၠ႒ကိုေခၚၿပီး ထိုအရာရွိႀကီး ႏွစ္ဦးေရွ႕တြင္ေမးျမန္းသည္။ ဥကၠ႒ကမိမိတို႔သည္ ဆရာႀကီး ေက်ာင္းကို ဘယ္ေတာ့မွ သပိတ္မေမွာက္ပါ။ ပညာေရးစနစ္ကိုသာ သပိတ္ ေမွာက္ျခင္းျဖစ္ပါသည္ဟု ေျဖသည္။ အရာရွိႀကီး ႏွစ္ဦး သေဘာေပါက္ကာ ျပန္သြားၾကရသည္။ 
၁၉၃၈ ခု ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၁၃ ရက္ေန႔တြင္ မႏၱေလးၿမိဳ႕ရွိ ဗမာ မြတ္စလင္လူငယ္မ်ားက လူငယ္မ်ားႏိုးၾကားေရးအဖြဲ႕ကိုဖြဲ႕သည္။ ဗမာ မြတ္စလင္ႏိုးၾကားေရးအဖြဲ႕မ်ားသည္ တို႔ဗမာအစည္းအ႐ံုးသခင္မ်ားႏွင့္ နီးစပ္ေသာအဖြဲ႕မ်ားျဖစ္သည္။ သခင္မ်ားက အထူးအားေပးခဲ့သည္။ သခင္ မ်ားက တို႔ဗမာဟု သံုးစြဲသည့္အတြက္ ျမန္မာမြတ္စလင္ဟု ေခၚေနသူတို႔က ဗမာမြတ္စလင္ဟု ေျပာင္း၍ ေခၚတြင္သံုးစြဲခဲ့ၾကသည္။
၁၉၄၀-ခု ေမလ ၄ ရက္ေန႔တြင္ မႏၱေလးၿမိဳ႕၌ ဗမာမြတ္စလင္ ဗဟိုႏိုးၾကားေရးအဖြဲ႕ခ်ဳပ္၏ ဒုတိယအႀကိမ္ကြန္ဖရင့္ကို စတင္က်င္းပသည္။ ထိုမ်က္ႏွာစံုညီ အစည္းအေဝးမွ ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ဗမာမြတ္စလင္အဖြဲ႕ႀကီး တစ္ခုကို ဆရာႀကီး မစၥတာရာဇတ္ကိုဥကၠ႒၊ ဦးကိုကိုေလးကို အတြင္း ေရးမွဴးအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္သည္။ ၁၉၄၁-ခု ေမလ ၃ ရက္ေန႔တြင္ ရမည္းသင္းခ႐ိုင္၊ ယင္းေတာ္ရြာႀကီး၌က်င္းပခဲ့ေသာ ညီလာခံႀကီးက မစၥတာ ရာဇတ္ဦးေဆာင္ေသာ အမႈေဆာင္အဖြဲ႕ကို ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ခဲ့သည္။ တိုင္းရင္းသား အစၥလာမ္ဘာသာဝင္မ်ားအား ဗမာမြတ္စလင္ အမည္ေခၚတြင္ရန္ ဗမာမြတ္စလင္ႏိုးၾကားေရးအဖြဲ႕ခ်ဳပ္က သက္ဆိုင္ရာသို႔ တင္ျပေတာင္းဆိုသည္။ ၁၉၃၀-ခုႏွစ္တြင္ နန္းရင္းဝန္ျဖစ္လာေသာ ဂဠဳန္ဦးေစာက ႏိုးၾကားေရးအဖြဲ႕၏ ေတာင္းဆိုခ်က္အတိုင္း တိုင္းရင္းသား အစၥလာမ္ဘာသာဝင္တို႔အား ဗမာမြတ္စလင္ဟု တစ္မ်ိဳးတည္းေခၚရန္ အမိန္႔ထုတ္ခဲ့သည္။ သန္းေခါင္စာရင္းတြင္လည္း အဆိုပါအမည္တစ္မ်ိဳး တည္းသာ ထည့္သြင္းရန္ အမိန္႔ထုတ္ေပးခဲ့သည္။
၁၉၄၅-ခု ဒီဇင္ဘာ ၂၄၊ ၂၅၊ ၂၆ ရက္ေန႔မ်ားတြင္ ပ်ဥ္းမနား ၿမိဳ႕၌ ျပည္လံုးကြ်တ္ ဗမာမြတ္စလင္မ်က္ႏွာစံုညီအစည္းအေဝးႀကီးကို စည္ကားသိုက္ၿမိဳက္စြာက်င္းပခဲ့သည္။
ပ်ဥ္းမနားညီလာခံႀကီးသို႔ ဖဆပလအဖြဲ႕ဥကၠ႒ႀကီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းသည္ အေၾကာင္းမညီညြတ္၍ မတက္ႏိုင္ခဲ့ေသာ္လည္း ဖဆပလဌာနခ်ဳပ္က ကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္ သခင္ဝတင္တို႔ တက္ေရာက္ၾက သည္။ ညီလာခံသဘာပတိမွာ အက္စ္ေအရာမန္ျဖစ္ၿပီး အတြင္းေရးမွဴးမွာ မႏၱေလးႏိုးၾကားေရး ဦးသန္းေရႊျဖစ္သည္။ ညီလာခံတြင္ ဗိုလ္မွဴးဘရွင္ ႏွင့္ ဦးသန္းေရႊတို႔ ေရးသားတင္ျပေသာ ]]ကြ်ႏု္ပ္တို႔ျဖစ္ေစလိုေသာ ဗမာ မြတ္စလင္မ်ား}} စာမူၾကမ္းကို အတည္ျပဳလိုက္သည္။ ဆရာႀကီးတင္ျပ သည့္  ]ဗမာမြတ္စလင္ကြန္ဂရက္} အမည္ကို ေရြးခ်ယ္ခဲ့ၾကသည္။ ထို ျပည္လံုးကြ်တ္ညီလာခံႀကီးမွပင္ အဆို(၄)ခုကို တင္သြင္းအတည္ျပဳေပးခဲ့ သည္။ ညီညြတ္ေရးအဆို၊ ပူးေပါင္းေရးအဆို ၊ သာသနာေရး အဆို ၊  လုပ္ငန္းအဆို ဟူသည့္ အဆိုမ်ားျဖစ္သည္။ ဗမာကို ဗမာက သိေရး၊ ဗမာမြတ္စလင္တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ အစၥလာမ္ဘာသာ ကိုးကြယ္ၾကသည့္ ဗမာအမ်ိဳးသားမ်ားျဖစ္ၾကသည္ဟူေသာ ေျြကးေၾကာ္သံ ႏွစ္ခုလည္း ေပၚထြက္လာသည္။ ထိုညီလာခံႀကီးမွ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဥကၠ႒အျဖစ္ မစၥတာရာဇတ္၊ အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴးအျဖစ္ ဦးခင္ေမာင္လတ္တို႔ ကို ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ၾကသည္။ ညီလာခံတြင္ ဖဆပလဌာနခ်ဳပ္သို႔ ဗမက ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအျဖစ္ ဦးဘစိန္၊ ဦးခင္ေမာင္လတ္ႏွင့္ ဦးေဖခင္ တို႔ကို ေရြးခ်ယ္လိုက္ၾကသည္။
၁၉၄၆-ခု ဇန္နဝါရီလ ၂၀ ရက္ေန႔ ေရႊတိဂံုအလယ္ပစၥယံ၌ က်င္းပေသာ ဖဆပလအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ႀကီး၏ ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ညီလာခံႀကီးတြင္ ဗမက ကိုယ္စားလွယ္မ်ားသည္ တက္တက္ျြကျြကပါဝင္ခဲ့သည္။
ထိုညီလာခံႀကီးတြင္ ညီလာခံသဘာဝပတိ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက -
]အမ်ိဳးသား ညီညြတ္ေရးဆိုသည္မွာ ေခါင္းေဆာင္မ်ားသာ ညီညြတ္ျခင္းကိုမဆိုလို။ လူမ်ိဳးဘာသာ ေယာက်ာ္း၊ မိန္းမ ဂိုဏ္းဂဏမေရြး တစ္ႏိုင္ငံလံုး ျပည္သူျပည္သား၊ လူထု တစ္ခု လံုး၊ အေျပာသာမဟုတ္ အလုပ္ႏွင့္တကြ အမ်ိဳးသားတို႔၏ အလိုဆႏၵမ်ားကို ျပည့္ဝႏိုင္ရန္ အမ်ိဳးသားတို႔၏ လုပ္ငန္းမ်ား တြင္ ေသာင္းေသာင္းျဖျဖ စိတ္ေရာကိုယ္ပါ ညီညြတ္ၾကသည္ ကို ဆိုလိုသည္}
ဟု လူထု အင္အားအေရးႀကီးေၾကာင္း ၫႊန္ျပမိန္႔ၾကားသည္။
ညီလာခံႀကီးတြင္ စီစဥ္ထားေသာ အဆိုမ်ားအနက္ အဆိုအမွတ္ (၁) ႏိုင္ငံတကာေရးရာအဆိုကို ဗမာမြတ္စလင္အဖြဲ႕ခ်ဳပ္မွ ဦးျြကယ္ဝက လည္းေကာင္း၊ အဆိုအမွတ္(၂) လံုးဝလြတ္လပ္ေရးသို႔ အဆိုကို ဗမာ မြတ္စလင္အဖြဲ႕မွ ဦးေအာင္စိန္ကလည္းေကာင္း၊ အဆိုအမွတ္ (၃)ဘိလပ္ သြားေရးအဆိုကို ဗမာမြတ္စလင္အဖြဲ႕မွ ကိုညီညီကလည္းေကာင္း ပါဝင္ ေထာက္ခံသည္။ အဆိုအမွတ္(၇) ပယ္ထားေသာနယ္မ်ား ပူးေပါင္းေရး အဆိုကို  ဗမာမြတ္စလင္အဖြဲ႕မွ ဒုတိယဥကၠ႒ကိုေဖခင္က တင္သြင္းသည္။ 
အဆိုအမွတ္(၁၈)ညီညြတ္ေရးအဆိုကို ဖဆပလအဖြဲ႕ခ်ဳပ္၏ ဥကၠ႒ ညီလာခံႀကီး၏သဘာပတိ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက တင္သြင္းရာတြင္ -
]ယခုအခါ ၿဗိတိသွ်နယ္ခ်ဲ႕သမား လက္ေအာက္မွ လြတ္ ေျမာက္ေရး၌ တူညီေသာအက်ိဳး၊ တူညီေသာအလုပ္ႏွင့္ တူညီ ေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားရွိေသာ အထက္ပါလူတန္းစား အစည္း အ႐ံုးမ်ား တိုင္းရင္းသား လူနည္းစုမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီတိုင္း သည္ လြတ္လပ္ေရး အင္အားစု ေပါင္းစံုရာျဖစ္ေသာ ဖဆပလ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ႀကီးႏွင့္ တကယ့္အမ်ိဳးသားညီညြတ္ေရးကို ခိုင္ၿမဲေအာင္ တည္ေဆာက္ကာ ဗမာျပည္လြတ္လပ္ေရးကို အရယူရန္ ဤညီလာခံက ဆံုးျဖတ္ေၾကာင္း}
ဟု ပါရွိသည္။
ညီလာခံႀကီးသို႔ တက္ေရာက္လာေသာ ဗမကကိုယ္စားလွယ္မ်ား အပါအဝင္ လူထုႀကီးက တစ္ခဲနက္ေထာက္ခံအတည္ျပဳလိုက္သည္။
(သံေတာ္ဆင့္သတင္းစာ ၂၂၊ ၁၊ ၄၆၊ ဒီးဒုတ္ဂ်ာနယ္ အတြဲ ၁၉၊ နံပါတ္ ၂၅၊ ၂၆၊ ၂၇ )
ဆရာႀကီးသည္ ၁၉၄၆-ခု စက္တင္ဘာ ၂၃ ရက္ေန႔ သာစည္ၿမိဳ႕ တြင္ က်င္းပသည့္ ဗမာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ဗမာမြတ္စလင္ အိုလမာအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ စတင္ဖြဲ႕စည္းမည့္ ညီလာခံသို႔တက္ေရာက္သည္။ တိုင္းျပည္ လြတ္လပ္ ေရးအတြက္ ညီညြတ္ေရး တည္ေဆာက္စဥ္ ေန႔မအားညမအား ေဆာင္ရြက္ ေနခ်ိန္တြင္ အေလးထားအခ်ိန္ေပးခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဆရာႀကီးသည္ တိုင္းရင္းမြတ္စလင္တို႔အား က်မ္းစာမ်ား၏ အမိက်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ကို အဓိပၸာယ္ယတၴႏွင့္တကြ သိနားလည္ရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း ရွင္းလင္းမိန္႔ၾကား ခဲ့သည္။
၁၉၄၆-ခု ဒီဇင္ဘာ ၆ ရက္ မွ ၈ ရက္ေန႔အထိ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဇိနတ္မိန္းကေလးေက်ာင္း၌က်င္းပေသာ ဗမက ျပည္လံုးကြ်တ္ ညီလာခံ ႀကီးမွ ဗမာမြတ္စလင္တို႔သည္ လူနည္းစုေလာ သို႕မဟုတ္ လူမ်ားစုေလာ ဟူ၍ႏွစ္ဖက္သေဘာကြဲလြဲေနသည္။ ဆရာႀကီးမစၥတာရာဇတ္၏သဘာပတိ မဲသည္ အဆံုးအျဖတ္မဲျဖစ္ခဲ့သည္။ ဗမာမြတ္စလင္ကို လူမ်ားစုအျဖစ္ ဆံုးျဖတ္လိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။ လန္ဒန္တြင္ေရာက္ေနေသာ ဖဆပလ ဥကၠ႒ႀကီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းထံသို႔ ဗမာမြတ္စလင္လူမ်ားစုအျဖစ္ေနရန္ ဗမက ျပည္လံုးကြ်တ္ညီလာခံမွ ဆံုးျဖတ္ေၾကာင္းေၾကးနန္းပို႔ခဲ့သည္။ 
ဆရာႀကီးဦးရာဇတ္သည္ ၁၉၄၅-ခုမွစတင္၍ တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ မႏၱေလးခ႐ိုင္ဖက္ဆစ္ေတာ္လွန္ေရးျပည္သူ႕လြတ္လပ္ေရးအဖြဲ႕ (ဖဆပလ အဖြဲ႕)တြင္ ပထမဦးစြာ ဥကၠ႒အျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ခန္႔အပ္ျခင္းခံရသည္။ တိုင္းျပဳ ျပည္ျပဳလႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲကို ၁၉၄၇-ခုႏွစ္ ဧၿပီလတြင္ က်င္းပ ေသာအခါ ဦးရာဇတ္သည္ မႏၱေလးၿမိဳ႕မအေရွ႕ပိုင္း အမတ္အျဖစ္ ေရြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္ျခင္းခံရသည္။ ထို႔ေနာက္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ေခါင္းေဆာင္ေသာ အစိုးရအဖြဲ႕တြင္ ပညာေရးႏွင့္ အမ်ိဳးသား စီမံကိန္း ဌာနဝန္ႀကီးအျဖစ္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့ရသည္။ ျပည္လမ္း ဆိုရန္တိုဗီလာ အေဆာက္အဦတြင္က်င္းပေသာ အမ်ိဳးသားစီမံကိန္း အစည္းအေဝးမ်ား၌ ဦးေဆာင္ခဲ့သည္။ 
ဆရာႀကီး ဦးရာဇတ္သည္ ၁၉၄၇-ခုႏွစ္ ဧၿပီလတြင္ ဦးကိုေလးအား ရန္ကုန္သို႔ေခၚကာ မႏၱေလး ဥပစာေကာလိပ္ကို အျမန္ဆံုး ျပန္လည္ဖြင့္လွစ္ ရန္ တာဝန္ေပးၿပီး လိုအပ္ေသာ အကူအညီအားလံုးကိုေပးခဲ့သည္။ မႏၱေလး တကၠသိုလ္ႀကီးသည္ ဆရာႀကီး ဦးရာဇတ္ႏွင့္ ဦးကိုေလးတို႔ႏွစ္ဦး ပူးေပါင္း အား ထုတ္မႈ၏ရလဒ္ျဖစ္ပါသည္။
ဤကိစၥႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ဆရာမႀကီး ပါေမာကၡအမ္ေအ ေဒၚအုန္းက ေျပာျပဖူးသည္မွာ-
]မႏၱေလးတကၠသိုလ္ႀကီး တည္ေထာင္ရာမွာ ဘိုးေတာ္ သိၾကားမင္းႏွင့္ အလားတူတဲ့ ဆရာႀကီးဦးရာဇတ္က အမိန္႔ေပး လို႔ ဝိသႀကံဳနတ္သားနဲ႔တူတဲ့ ဦးကိုေလးက တာဝန္ယူတည္ ေဆာက္ခဲ့ရတယ္။ ငါတို႔ သူငါ (တည္ေထာင္သူ ဆရာႀကီး ဆရာမႀကီး)ကေတာ့ ဝိသႀကံဳ ဦးကိုေလးရဲ႕အေျခြအရံေတြပဲ}
ဟူ၍ ဆရာေဇယ်ာေအာင္၏ မႏၱေလးတကၠသိုလ္ ေရႊရတုမဂၢဇင္း (၁၉၅၈-၂၀ဝ၈) မဂၢဇင္းတြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။
ဆရာႀကီးသည္ ၁၉၄၇-ခုႏွစ္ ဇြန္လတြင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၊ မဒရပ္ၿမိဳ႕၌ က်င္းပေသာအေရွ႕ေတာင္အာရွေက်ာင္းသားမ်ား ညီလာခံသို႔ ေက်ာင္းသား ကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕တစ္ခုကို ျမန္မာႏိုင္ငံ ကိုယ္စားလွယ္ျပဳေစလ်က္ ပို႔လႊတ္ ခဲ့သည္။ ဆရာႀကီးကိုယ္တိုင္လည္း ထိုအစည္းအေဝးႀကီးသို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ပညာေရးဝန္ႀကီးအေနျဖင့္ ပါဝင္တက္ေရာက္ခဲ့သည္။ 
မႏၱေလးတကၠသိုလ္ေက်ာင္း တည္ေထာင္ၿပီးလွ်င္ ပါဠိ တကၠသိုလ္ ႀကီးတစ္ခု တည္ေထာင္ရန္ ဆရာႀကီးဦးရာဇတ္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ပါသည္။ ယေန႔ ျမင္ေတြ႕ၾကရေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ ပရိယတၲိသာသနာ့တကၠသိုလ္ (မႏၱေလး/ ရန္ကုန္)တို႔၏ေရွ႕ေျပးဟု ေခၚဆိုႏိုင္ပါသည္။
ဆရာႀကီးသည္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လ ၁၉ ရက္ေန႔၌ ဗိုလ္ ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း အပါအဝင္ အျခားေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္အတူ လုပ္ႀကံျခင္း ခံရသည္။ ထိုအခါ ဆရာႀကီးအား ေသြးအိုင္တြင္းမွေပြ႕ပိုက္၍ ထူမေပး ေသာအခါ မိမိကအေရးမႀကီးပါ။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႏွင့္ သခင္ျမတို႔က ပိုဆိုးပံုရသည္။ သူတို႔ကိုသာ ဂ႐ုစိုက္ၾကပါဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။
၁၉၄၇ ခု ဇူလိုင္လ ၂၁ ရက္ေန႔တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းႏွင့္ အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ား၏ အေလာင္းမ်ားကို ဂ်ဴဗလီေဟာသို႔ သယ္ေဆာင္သြားသည္။ ထိုအခါ ဆရာႀကီးရာဇတ္ႏွင့္ ရဲေဘာ္ေမာင္ေထြး တို႔၏ အေလာင္းမ်ားလည္း ပါဝင္သည္။ ဂ်ဴဗလီမွ ဆရာႀကီးတို႔၏ အေလာင္းကို ၂ မိုင္ေလာက္ေဝးေသာ တာေမြမြတ္စလင္သခ်ၤိဳင္းအေရာက္ တစ္ေယာက္တစ္လက္ အဆင့္ဆင့္ထမ္းသယ္သည္။ တာေမြတြင္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ အိုလမာအစၥလာမ္သာသနာပညာရွင္မ်ား အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ဥကၠ႒ႀကီး မြတ္ဖ္တီ မာမြတ္ဒါဝတ္ယူစြတ္က ေရွ႕ေဆာင္ၿပီး ဂ်နာဇာနမာဇ္ ဖတ္ေပးခဲ့သည္။
ဆရာႀကီးသည္ အမိေျမကို တန္ဖိုးထားသည္။ ခ်စ္ျမတ္ႏိုးသည္။ ဘာသာသာသနာကို ၾကည္ညိဳေလးစားသည့္ တိုင္းရင္းသား တိုင္းရင္းဖြား မ်ား ညီညြတ္ေရးကို အထူးေမွ်ာ္မွန္းခဲ့ေသာ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးျဖစ္သည္။ အားက် အတုယူဖြယ္ ထူးခြ်န္ေသာ အရည္အခ်င္းမ်ားအနက္ တစ္ခုမွာ သံဃာေတာ္ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား၏ ေလးစားခ်စ္ခင္ျခင္းကို ဒကာႀကီး ရာဇတ္ခံယူရရွိ ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္ဟု ၫႊန္းဆိုၾကပါသည္။
 
ဆရာႀကီး၏မ်ိဳးခ်စ္ျပည္ခ်စ္စိတ္ဓာတ္ခံက တိုက္တြန္းႏိႈးေဆာ္သည့္ အတြက္ စာမ်ားေရးျဖစ္ခဲ့ပံုကိုလည္း ေလ့လာတင္ျပပါမည္။
၁၉၃၆-ခုႏွစ္တြင္ ဆရာႀကီး ဦးရာဇတ္သည္ အဂၤလန္၌ ပညာသင္ တက္ေရာက္ေနၾကေသာ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းေနဘက္ ပညာေတာ္သင္ မ်ားကို အကူအညီေတာင္း၍ ရရွိလာေသာ အဂၤလိပ္ ျမန္မာႏွစ္ႏိုင္ငံအေရး ကိစၥမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ အေထာက္အထားေပါင္း ၁၂၀ေက်ာ္ကို ျမန္မာ ဘာသာျပန္ခဲ့သည္။ ထိုစာမူမ်ားကို ေရႊနန္းတြင္း အတၳဳပၸတၲိ ေခၚ လက္ထက္ေတာ္တြင္းအျဖစ္အပ်က္ စာတမ္းအမည္ျဖင့္ မႏၱေလးသူရိယ တိုက္မွ ၁၉၃၆-ခု တြင္ ေရးသူအမည္မပါဘဲ ထုတ္ေဝခဲ့သည္။
ယင္းစာအုပ္ကို မႏၱေလးၿမိဳ႕တည္ နန္းတည္ႏွစ္တစ္ရာျပည့္ အထိမ္းအမွတ္ႏွင့္ႀကံဳခ်ိန္ ၁၉၅၉ ခုႏွစ္တြင္ ေရႊနန္းတြင္း အေရးေတာ္ပံု အမည္ျဖင့္ ဒုတိယအႀကိမ္ထုတ္ေဝပါသည္။ အမွာစာတြင္ မႏၱေလးသူရိယ သတင္းစာ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ ဦးသန္းေမာင္က-
]မူလပထမစာအုပ္တြင္ ေရးသားျပဳစုသူအမည္နာမ လံုးဝ မပါရွိခဲ့ပါ။ အမွန္စင္စစ္ ၄င္းစာအုပ္ကို ေရးသားျပဳစုသူမွာ ကြ်န္ေတာ္၏ဆရာ အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္ႀကီး (ကြယ္လြန္သူ) ဆရာႀကီးရာဇတ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။}
ဟု ေရးသားေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။ ဤသို႔သစၥာရွိစြာ ေဖာ္ထုတ္လိုက္မွသာ ေရႊနန္းတြင္းအေရးေတာ္ပံုမွာ ဆရာႀကီးဦးရာဇတ္၏ ဘာသာျပန္လက္ရာဟု အမ်ားသိခြင့္ရၾကပါသည္။
ဒုတိယအႀကိမ္ပံုႏွိပ္ျခင္းတြင္ အမွာစာေရးသူ ေရႊကိုင္းသားက မိမိအမွာစာတြင္-
]ေရႊနန္းတြင္းအေရးေတာ္ပံု စာအုပ္သည္ ရာဇဝင္ အျမင္ က်ယ္မႈအတြက္ အေထာက္အပံ့ေပးမည့္ စာအုပ္ေကာင္း တစ္အုပ္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။}
ဟု သံုးသပ္ျပပါသည္။ ဆရာႀကီးသည္ တစ္သက္မွာတစ္အုပ္ကိုသာ ေရးခဲ့ေသာ္လည္း ထိုစာအုပ္သည္ တစ္အုပ္ဆိုတစ္အုပ္ တိုင္းျပည္ကိုအက်ိဳး ျပဳႏိုင္ခဲ့ေသာ စာအုပ္ျဖစ္သည္ဟု သတ္မွတ္ၾကရပါသည္။ 
ဆရာႀကီးသည္ အဂၤလိပ္ဘာသာႏွင့္ေရးေသာစာအုပ္မ်ား အဖတ္ မ်ားသျဖင့္ ျမန္မာတို႔အတြက္ အက်ိဳးရွိမည့္စာအုပ္မ်ားေတြ႕လွ်င္ တပည့္မ်ား အားလည္း ဘာသာျပန္ရန္ တိုက္တြန္းေလ့ရွိပါသည္။ ဆရာႀကီးသည္ ျမန္မာျပည္တြင္ အေရးပိုင္လုပ္ဖူးသြားေသာ မစၥတာေမာရစ္ေကာလစ္ ေရးသားသည့္Trails  in  Burma ထ႐ိုင္အင္ဘားမားစာအုပ္ကို ဘာသာ ျပန္ၿပီး မႏၱေလးသူရိယသတင္းစာတြင္ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပသည္။ သို႔ေသာ္ ဘာသာျပန္သူ နာမည္မခံပါ။ အခန္းတစ္ခန္းအၿပီး တပည့္ျဖစ္သူ လူထု ေဒၚအမာအား နာမည္ခံၿပီးဆက္၍ ဘာသာျပန္ရန္တိုက္တြန္းပါသည္။ တပည့္ျဖစ္သူက ဆရာႀကီး ဘာသာျပန္ၿပီးသြားသည့္အပိုင္းကိုခ်န္၍ အခန္း ၂ ကိုစျပန္ၿပီး မႏၱေလးသူရိယတြင္ ထည့္သြင္းသည္။ ပထမတြဲကို ၁၉၃၈-ခု စက္တင္ဘာတြင္ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေဝၿပီး ဒုတိယတြဲကို ၁၉၃၉-ခု ဇန္နဝါရီလ တြင္ ႀကီးပြားေရးစာအုပ္တိုက္က ထုတ္ေဝသည္။ ႏွစ္တြဲေပါင္းကို ၁၉၉၉-ခု စက္တင္ဘာလတြင္ ရန္ကုန္ခရမ္းေရာင္စာစဥ္က ထုတ္ေဝ သည္။
 
ဆရာႀကီးသည္ မႏၱေလးသူရိယသတင္းစာတတိယအႀကိမ္ႏွစ္လည္ အထူးထုတ္ စာေစာင္တြင္ ကမၻာ့ေသမင္း၏ဝါဏိဇၨာ ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ေဆာင္းပါးေရးသားသည္။ အဗၺဒြလ္ရာဇတ္(ဘီေအ)အမည္ျဖင့္ ေရးသား ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဆရာႀကီးသည္ ထိုစဥ္က မႏၱေလးၿမိဳ႕ အေပ်ာ္ထမ္း ရဲ တပ္မေတာ္ႀကီး၏ ဗိုလ္ႀကီးအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ေနစဥ္ျဖစ္သည္။ အမ်ိဳးသား ေက်ာင္းမွ ရဲတပ္ဖြဲ႕မ်ားသည္ ေနာင္အခါ ဘီအိုင္ေအ၊ ဘီဒီေအ၊ ဘီပီအက္ဖ္ တပ္မ်ားတြင္ တပ္မွဴး၊ အရာရွိအရာခံ အၾကပ္တပ္သားမ်ား ျဖစ္လာခဲ့သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ဆရာႀကီးကို စစ္မႈမထမ္းဘဲ စစ္သားေကာင္းမ်ား ေမြးထုတ္ခဲ့သည့္ ဘာဘူႀကီးဟု မွတ္တမ္းျပဳၾကျခင္းျဖစ္သည္။
ကမၻာ့ေသမင္း၏ဝါဏိဇၨေဆာင္းပါးတြင္ လူတို႔၏Óာဏ္၊ ေလာက ဓာတ္ပညာ၏အစြမ္းျဖင့္ ဖန္တီးသည့္ ေသမင္း၊ လက္နက္အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ゞင္းေသမင္းမ်ားကို ေရာင္းဝယ္ေဖာက္ကားၾကသည့္ မရဏဝါဏိဇၨတို႔ အေၾကာင္း အသိေပးတင္ျပထားသည္။ ႏိုင္ငံတကာမွ အခ်က္အလက္မ်ား ရယူစုေဆာင္းၿပီး စာရင္းဇယား ခိုင္လံုစြာတင္ျပထားသည္။ အံ့ဩဖြယ္၊ တုန္လႈပ္ဖြယ္၊ ဆင္ျခင္ဖြယ္ ျဖစ္ပါသည္။ လက္နက္အားကိုး နယ္ခ်ဲ႕သူတို႔ အေပၚ စာေရးသူ မ်ိဳးခ်စ္ပုဂၢိဳလ္ႀကီးသည္ မည္မွ်စက္ဆုပ္သည္ကို သိရွိ ႏိုင္ပါသည္။ 
ဆရာႀကီးသည္ မြတ္စလင္ေက်ာင္းသားအသင္းက ထုတ္ေဝေသာ The  Cry  ဂ်ာနယ္တြင္ The  Burman  Muslim  Organization  (On  Account  of  the  formation  of  all  Burma, Burman  Muslim  Congress  at  Pyinmana)  by  A.Razak,  B.A  ဟု ေဖာ္ျပသည္။ ပ်ဥ္းမနားတြင္က်င္းပသည့္ ဗမာမြတ္စလင္ ညီလာခံႀကီးအေၾကာင္းေရးသား တင္ျပျခင္းျဖစ္သည္။
 
 
ဆရာႀကီးက ေဆာင္းပါးတြင္ တင္ျပသည္မွာ-
]၁၉၄၅-ခု ဒီဇင္ဘာလတြင္ ပ်ဥ္းမနားၿမိဳ႕၌ ဗမာမြတ္စလင္ ညီလာခံက်င္းပခဲ့သည္။ ညီလာခံတြင္ အေရးႀကီးေသာ ဆံုးျဖတ္ ခ်က္ ၂-ရပ္ ဆံုးျဖတ္ အတည္ျပဳႏိုင္ခဲ့သည္။ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ တစ္ရပ္မွာ ဗမာမြတ္စလင္ႏိုင္ငံေရး အသင္းအဖြဲ႕ အားလံုးသည္ တစ္ခုတည္းေသာ အသင္းအဖြဲ႕အျဖစ္ ပူးေပါင္းရမည္ဟူသည့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ျဖစ္သည္။ အျခားဆံုးျဖတ္ခ်က္တစ္ရပ္မွာ ယခု ဖြဲ႕စည္းေသာ ဗမာမြတ္စလင္ကြန္ဂရက္သည္ ဖဆပလ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ႀကီးႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သြားရမည္ဟူေသာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ျဖစ္သည္။ ညီညြတ္ေရးႏွင့္ လြတ္လပ္ေရးအုတ္ျမစ္ကို ပ်ဥ္းမနား ညီလာခံႀကီးက ခ်မွတ္ေပးသည္ဟု ဆရာႀကီးက ေဖာ္ၫႊန္း သည္။ နိဂံုးတြင္ ယခု ကြ်ႏု္ပ္တို႔သည္ အတိတ္၏ ေအာင္ျမင္မႈ မ်ားႏွင့္ ေလ်ာ္ညီစြာ အနာဂတ္၏တိုးတက္ႀကီးပြားမႈ အေဆာက္ အဦႀကီး ဆက္လက္၍ ေဆာက္လုပ္တည္ေထာင္ရန္သာ က်န္ ေတာ့သည္} 
ဟု ယံုၾကည္ခ်က္အျပည့္ႏွင့္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ကို ေဖာ္ျပထားသည္။
ဆရာႀကီးသည္ စကားေျပသာမက ရတုကဗ်ာ အေရးအသား လည္း ဝါသနာပါသည္။ သူငယ္ခ်င္းျဖစ္သူ ေရနံေခ်ာင္းတြင္းစား သူေဌးသား ကုန္စည္ျဖန္႔ျဖဴးေရးမင္းႀကီး ဦးခင္ေမာင္လတ္ အတြက္ မဂၤလာ ရတုပိုဒ္စံု ေရးသားေပးပို႔ခဲ့သည္။ ဦးခင္ေမာင္လတ္က မိမိမဂၤလာလက္ထပ္ ပြဲအခမ္းအနားသို႔ တက္ေရာက္ရန္ဆရာႀကီးကို ဖိတ္ၾကားသည္။ ဆရာႀကီး က မဂၤလာအခမ္းအနားသို႔ မသြားႏိုင္သည့္အတြက္ မဂၤလာရတု ပိုဒ္စံုကို ဖြဲ႕သီပို႔လိုက္သည္။ ဤရတုပိုဒ္စံုကို ဦးခင္ေမာင္လတ္၏ မဂၤလာအခမ္း အနားတြင္ ဖတ္ၾကားျပသည့္အခါ ျြကေရာက္လာေသာ မင္းပရိသတ္မ်ားက အထူးသေဘာ က် ခ်ီးက်ဴးဩဘာေပးၾကသည္။ ကာယကံရွင္မ်ားကလည္း ရတုပိုဒ္စံုကို ဆရာႀကီး၏ မဂၤလာလက္ဖြဲ႕အျဖစ္ တျမတ္တႏိုးသိမ္းဆည္း ခဲ့ၾကသည္။
၁။ ငယ္ေပါင္းခ်စ္ေဆြ၊ မန္းရပ္ေျမက၊ ေစ့ေရေတြးဆ၊ ခ်ီအခ်ျဖင့္ ညီမွ်ေစမႈ၊ စံုရတုဟု၊ ယခုေရးစီ၊ စာပလီကို၊ နာရီဖင့္လ်ား၊ ခြင့္မအားလည္း ရပ္ျခားေဝးၾကဴ၊ စာေပးသူအား၊ ေရးယူေၾကာင္း ဟိတ္၊ ခ်စ္ၾကည္စိတ္ျဖင့္ တဆိတ္ေလာက္ပင္၊ ႐ႈေစခ်င္၏။ ဟိုစဥ္ ငယ္ေသာ္၊ သက္ဆယ္ေက်ာ္က ႏွစ္ေဖာ္တူကြ၊ ေမတၲာမွ်၍၊ ေဒသ ကြာေဝး၊ ရွိေလေသးလည္း ေအးလွ်င္အတူ၊ ပူလွ်င္မကြဲ၊ ရွိစၿမဲဟု၊ ဝမ္းထဲပိုက္ခါ၊ ဆင္မိပါ၏။ ခုမွာတစ္ေၾကာင္း၊ တစ္ဇာတ္ေျပာင္း၍၊ ငယ္ေပါင္းမ်ိဳးျမတ္၊ ခင္ေမာင္လတ္၏ စုတ္သပ္ခ်င္ဖြယ္၊ ခ်စ္ႀကိဳး ႏြယ္သည္ ပ်က္ျပယ္ထင္ရျပန္ေတာ့သည္။
၂။ သြယ္ေျပာင္းလွစ္ေခြ်၊ မွာလိုက္ေပ၏၊ ရက္ေရမကြာ၊ ထိုစဥ္ခါက စာလာစာျပန္၊ စာတမန္သည္၊ ဖန္ဖန္သြယ္ဆက္၊ ရွိပါလ်က္ႏွင့္၊ ျဖစ္ပ်က္ရပံု၊ ေၾကာင္းဥႆံုကို၊ ေစ့ငံုေသခ်ာ၊ မသိပါငဲ့၊ ထင္ရာ ထင္မွား၊ ႀကံစဥ္းစားေသာ္၊  ရပ္ျခားနယ္ေဝး၊ ၿမိဳ႕မေကြးက စာေပး ေလတိုင္း၊ ေရလိႈင္းျမစ္ေၾကာ၊ စာသေဘၤာသည္၊ ဝဲဩဃစုတ္၊ နစ္ခါျမဳပ္၍၊ ငုပ္ေလသေလာ၊ ႀကံစိတ္ေစာလ်က္၊ ေတြးေတာစဥ္ တြင္ ယခင္မိတ္ဦး သူတထူး၏၊ အိမ္မွဴးထံေမွာက္ ပို႔ေရာက္ေစ လာ၊ လတ္၏စာကို ေသခ်ာသိမွ၊ သတိရ၍၊ ျဖစ္ရေလတယ္၊ ညႇိဳးစိတ္ငယ္သည္ ရွက္ဖြယ္ျမင္ရျပန္ေတာ့သည္။
၃။ ဘယ္ေၾကာင္းျဖစ္ေထြ၊ ျမင္မိေခ်၏။ ေရႊေငြစုေပါင္း၊ ေရနံေခ်ာင္း ဟု၊ ျမစ္ေစာင္းမို႔မို႔၊ မိႈင္းရည္ညိဳ႕တဲ့၊ ၿမိဳ႕နဂရာတြင္၊ သျပာစန္းေငြ၊ သန္းကုေဋၿဖိဳး၊ မွန္းေျခကိုး၍၊ အက်ိဳးခြင့္ေပး၊ တြင္းသူေဌး၏၊ ရင္ေသြးပိုက္ျဖား၊ ပ်ိဳႏုထြားႏွင့္ စုလ်ားပတ္ရစ္၊ လြတ္ေပါင္းက်စ္၍၊ အခ်စ္ဓာတ္ေငြ႕၊ သူ႕ရင္ေငြ႕ေၾကာင့္၊ ေမ့ေလသလား၊ စဥ္းစား တတ္ေပါင္၊ တို႔ေမာင္ေမာင္သည္၊ ယေခါင္ျပကေတ့၊ စိတ္မွ ေရြ႕လ်က္၊ လိပ္ေမ့ဖြတ္ေမ့၊ ပတတ္ေမ့ႏွင့္ ေမ့အမ်ိဳးမ်ိဳး ေမ့ပင္ပ်ိဳး လည္း၊ မညႇိဳးေမတၲာ၊ ရွိလ်က္ပါဟု၊ ထက္ညာမန္းေပ်ာ္၊ အေဆြ ေတာ္က၊ ထုတ္ေဖာ္႐ႈဖြယ္၊ စီကံုးခ်ယ္သည္၊ ဆက္သြယ္ ခင္ရျပန္ ေတာ့သည္။
အခ်ီညအခ်ညီရတု ျဖစ္ပါသည္။ ခ်ီးက်ဴးဖြယ္ျဖစ္ပါသည္။
]ဆရာႀကီး၏ ရတုတတိယပိုဒ္လာ
လိပ္ေမ့ဖြတ္ေမ့၊ ပတတ္ေမ့ႏွင့္
ေမ့အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ေမ့ပင္ပ်ိဳးလည္း
မညႇိဳးေမတၲာရွိလ်က္ပါ}
ဟူေသာ ဆရာႀကီး၏ ကဗ်ာÓာဏ္ကြန္႔ျမဴးခ်က္သည္ မေနာေခြ႕ သေဘာ ေတြ႕ဖြယ္ေကာင္းပါသည္။ 
စေလ့အညာက နေဘဆရာ စာဆိုဦးပုည၏
]နာနာဘဝရွိသမွ် သိုက္ေဟာင္း၊ စာဘူးေတာင္းသိုက္၊
ဆက္ရက္သိုက္၊ ငွက္သိုက္၊ ဝက္သိုက္၊ 
ျြကက္သိုက္မက်န္၊ ေမွာက္လွန္ရွာေဖြ သိသိေၾကေအာင္}
ဟူေသာ ေမတၲာစာအေရးအဖြဲ႕မ်ိဳးကို သတိရေစပါသည္။
]နာရီဖင့္လ်ား၊ ခ်စ္ႀကိဳးႏြယ္၊ သြယ္ေျပာင္းလွစ္ေခြ်၊ ႀကံစိတ္ေစာ၊ အိမ္မွဴးထံေမွာက္၊ မိႈင္းရည္ညိဳတဲ့၊ သျပာစန္းေငြ၊ သန္းကုေဋၿဖိဳး} စသည့္ က်စ္လ်စ္ေသာ အသံုးေကာင္းမ်ားသည္ စာဆို၏ ဂႏၴဝင္ထဲထဲဝင္ရွိမႈ ေပၚလြင္ပါသည္။
ဤရတုပိုဒ္စံုအေရးအသားကို ဆရာႀကီးသခၤါက ၁၉၆၉-ခု ဇူလိုင္ လ ၁၄ ရက္ေန႔ထုတ္ လုပ္သားျပည္သူ႕ေန႔စဥ္ သတင္းစာတြင္ ဤရတု ပိုဒ္စံု ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ေဆာင္းပါးေရးၿပီး-
]ကာရန္အစပ္အဟပ္ႏွင့္ ေလယူေလသိမ္း အဖြဲ႕အႏြဲ႕တို႔မွာ ကား သာမည ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး၏ လက္ရာမဟုတ္ဘဲ အေတာ္ အတန္ ကဗ်ာÓာဏ္ ရသဂုဏ္ႏွင့္ ျပည့္စံုေအာင္ ႏိုင္ႏိုင္နင္းနင္း ဖြဲ႕ႏိုင္သူတစ္ဦးျဖစ္ေၾကာင္းကိုမူ သုေတသီမ်ား ခန္႔မွန္းႏိုင္ ေလာက္ေပသည္}
ဟု ေဖာ္က်ဴးထားပါသည္။
စာေရးဝါသနာပါသူ ဆရာႀကီးသည္ မိမိတပည့္မ်ားကိုလည္း စာေရးရန္တိုက္တြန္းသည္။ စာေရးသူမ်ားကိုလည္း အားေပး အားေျမႇာက္ ျပဳသည္။ အမွာစာ ေရးသားခ်ီးျမႇင့္သည္။
အစၥလာမ္ေပါင္းခ်ဳပ္ က်မ္းျပဳဆရာ ဦးထြန္းျြကယ္သည္ ျမန္မာျပည္ လြတ္လပ္ေရး ရလုရဆဲအခ်ိန္တြင္ ျမန္မာမြတ္စလင္တို႔အတြက္ အစၥလာမ့္ အဓိကက်င့္စဥ္ ]အာရကႏြလ္အစၥလာမ္က်မ္း}ကို ျပဳစုသည္။ ထိုစာအုပ္ အတြက္ ထိုစဥ္က ပညာေရးႏွင့္ အမ်ိဳးသား စီမံကိန္းဝန္ႀကီးဌာန ဝန္ႀကီး ဆရာႀကီးရာဇတ္၏ ေထာက္ခံခ်ီးက်ဴးခ်က္ကို က်မ္း၏ ေက်ာဖံုးအတြင္း ဘက္တြင္ အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ၁၉၄၇ ခု၊ ဇူလိုင္လ ၁၅ ရက္ ရက္စြဲတပ္ၿပီး စာေၾကာင္းတစ္ဆယ့္တစ္ေၾကာင္း ပါဝင္သည္။
အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ႀကီး၏ သေဘာထားအျမင္ကို သိႏိုင္ရန္ မူရင္းစာေျခာက္ေၾကာင္းမွ် ေကာက္ႏုတ္တင္ျပပါသည္။
“His  service  to  the  Community  in  particular  and  to  the  growth  of  amity  between  the  Muslims  and  the  Non-  Muslims  in  general  is  commendable  and  I  have  no  hesitation  to  say  that  he  deserves  our  whole  hearted  support  and  co-operatoin  in  this  venture.”ဤတြင္ ျပည္ေထာင္စုအတြင္းရွိ မွီတင္းေနထိုင္ၾကသူတို႔ အခ်င္းခ်င္း နာလည္ၾကေစခ်င္သည့္၊ ရင္းႏွီးခ်စ္ၾကည္ၾကေစခ်င္သည့္ သေဘာကို ေလ့လာမိပါသည္။
 
ဆရာႀကီးသည္ ျမန္မာစာ အစီအကံုး အဖြဲ႕အႏြဲ႕ ထူးခြ်န္သကဲ့သို႔ အဂၤလိပ္လိုေရးသည့္ ေဆာင္းပါးမ်ားသည္လည္း အဆင့္ျမင့္လွပါသည္။ ဆရာႀကီးသည္ ပါဠိဘာသာ ဂုဏ္ထူးရသူျဖစ္၍ ပါဠိေတာ္သူျဖစ္ေၾကာင္း လည္း သိသာလွပါသည္။
သနပ္ဖက္ေဆးလိပ္ကို ပါးေစာင္တြင္ ခဲလ်က္၊ လက္တစ္ဖက္တြင္ လက္ညႇိဳးပိတ္ထားေသာ ဖတ္႐ႈေနဆဲ အဂၤလိပ္ဘာသာစာအုပ္ႏွင့္ တပည့္ တပန္း မိတ္ေဆြသဂၤဟမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ေသာအခါ ၿပံဳးျပေလ့ရွိသည္။ ၿပံဳး တစ္ဝက္ မဲ့တစ္ဝက္ အဓိပၸာယ္ပါေသာ မဲ့ၿပံဳးကေလးသည္ မသမာသူတို႔ လက္ခ်က္ျဖင့္ ယမ္းေငြ႕ဖံုးခဲ့ရပါ၏။ သို႔ေသာ္ ျပည္သူတို႔ကို ထာဝစဥ္ ညႇိဳ႕ငင္ ဖမ္းစားေနဆဲျဖစ္သည္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။    ။
 
 
ပါေမာကၡ ေဒါက္္တာ ေအာင္ေဇာ္