THE REPUBLIC OF THE UNION OF MYANMAR, ISLAMIC RELIGIOUS AFFAIRS COUNCIL ( HQ )

PDF File မ်ား Download ျပဳလုပ္နည္း Youtube Link

ဦးဘိုးခိုင္

အစၥလာမ္သာသနာေရးရာေကာင္စီ စတင္တည္ေထာင္ရာတြင္ ဦးေဆာင္ပါ၀င္ခ့ဲသည့္ ဗဟိုအမႈေဆာင္

 

သုေတသီ အမတ္မင္း ဦးဘိုးခိုင္

 

 

 

        ဦးဘိုးခိုင္သည္ ပရိကၡရာကုန္သည္ႀကီး ဦးကုလားခိုင္ႏွင့္ သံတြဲသူ ေဒၚမမေလးတို႔၏ သားရတနာျဖစ္သည္။ ရခိုင္ျပည္နယ္၊ ေက်ာက္ျဖဴခ႐ိုင္ စနဲၿမိဳ႕ဇာတိျဖစ္သည္။ ဦးကုလားခိုင္သည္ ဦးခ်ီဒိုးခိုင္ႏွင့္ ေဒၚျမစိန္တို႔၏သား ျဖစ္သည္။ သံတြဲသူ ေဒၚမမေလးသည္ ရခိုင္ဘုရင့္တပ္မေတာ္ တပ္စဥ္ ဗိုလ္ႀကီး ဘိုးထြန္းခိုင္ အဗ္ဒြလ္ရဟ္မန္ႏွင့္ မင္းကေတာ္ ေဒၚမျဖဴတို႔၏ သမီးျဖစ္သည္။

        ဦးကုလားခိုင္တြင္ ပထမအိမ္ေထာင္မွ ေဒၚျမသြင္ဦးပါသကဲ့သို႔ ေဒၚမေလးတြင္လည္း သားဦးဘေသာ္ပါသည္။ ဦးကုလားခိုင္ႏွင့္ ေဒၚမေလးတို႔မွ ေဒၚစိန္စိန္၊ ေဒၚျမခိုင္ႏွင့္ ဦးဖိုးခိုင္တို႔ကို ဖြားျမင္သည္။

        သမီးႀကီးေဒၚစိန္စိန္သည္ အထည္အလိပ္ကုန္သည္ ဦးေရႊေမာင္ ႏွင့္ အေၾကာင္းပါၿပီး ေဒၚစိန္ခင္၊ ေဒၚေငြခင္၊ ဦးဘအိုႏွင့္ ေဒၚျမၾကည္တို႔ ေလးဦး ထြန္းကားသည္။ ေဒၚစိန္စိန္၏သမီးေထြး ေဒၚျမၾကည္မွာ ေက်ာက္ျဖဴၿမိဳ႕နယ္ စည္ပင္သာယာေရးအဖြဲ႕အတြင္းေရးမွဴး ဦးဘစိန္ႏွင့္ အိမ္ေထာင္ဖက္ၿပီး ဦးဘေဌး(ေက်ာက္ျဖဴၿမိဳ႕မေဈး တာဝန္ခံအုပ္ခ်ဳပ္ေရး မွဴး)၊ ဦးဘလွ (ျပည္သူ႔ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္း၊ ေငြစာရင္းစစ္)၊ ေဒၚခင္ခင္ၾကည္ ႏွင့္ ဦးဘေသာင္း (အထူးစံုစမ္းစစ္ေဆးေရး ဦးစီးအရာရွိ) တို႔ကို ဖြားျမင္သည္။ ဦးဘေသာင္းသည္ အၿငိမ္းစားယူၿပီး ယခုအခါ ပုဇြန္ေတာင္ၿမိဳ႕နယ္တြင္ေနထိုင္ကာ တရား႐ံုးခ်ဳပ္ေရွ႕ေနႏွင့္ ကုမၸဏီမ်ား ဥပေဒအၾကံေပးအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိသည္ဟု သိရပါသည္။

        ေဒၚျမခိုင္မွ ေဒၚပုေခ်၊ ဦးဘေက်ာ္ႏွင့္ သားတစ္ဦး ဖြားျမင္ သည္။ ဦးဖိုးခိုင္မွာ ပါလီမန္အမတ္ျဖစ္လာမည့္ ေဒၚေအးညြန္႔  ႏွင့္ ဦးညီပုတို႔ကို ဖြားျမင္ၿပီး ေဒၚမေလးပါ သားရင္းဦးဘေသာ္မွ ဦးတင္ေဇာ္ပါ ၆-ဦး ထြန္းကားသည္။

        ဦးဘိုးခိုင္သည္ ငယ္စဥ္က စစ္ေတြႏွင့္ ေက်ာက္ျဖဴ အဂၤလိပ္ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ပညာဆည္းပူးခဲ့သည္။ သတၲမတန္း စာေမးပြဲေျဖဆိုရာ တစ္ႏိုင္ငံလံုး၌ ပထမဆြတ္ခူးသျဖင့္ စေကာလားရွစ္ ပညာသင္ဆုရရွိ ခဲ့သည္။ ရန္ကုန္ေကာလိပ္တြင္ ဆက္လက္ဆည္းပူးခဲ့သည္။

        ၁၉၂၇ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လတြင္ စစ္ေတြၿမိဳ႕၌ ေရွ႕ေနအျဖစ္ စတင္ လုပ္ကိုင္သည္။ ထိုႏွစ္မွာပင္ စစ္ေတြၿမိဳ႕ ျမဴနီစီပါယ္လူႀကီးတစ္ဦးအျဖစ္ ေရြးေကာက္ခံရသည္။ မၾကာမီ စစ္ေတြၿမိဳ႕ အင္ဂ်ာမန္ အစၥလာမီယာ ႏွင့္ ေဟာက္တန္စာၾကည့္တိုက္ အတြင္းေရးမွဴးအျဖစ္ ေရြးေကာက္ခံရ သည္။ ထိုအသင္း၏ ႏိုင္ငံျခားဇာတ္သြင္းေနမႈကို ဆန္႔က်င္ခဲ့သည္။

        သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္သည့္အခ်ိန္တိုင္း တိုင္းရင္း မြတ္စလင္မ္ မ်ားအား ႈညိသ  ဘကမာေည အိႏၵိယျမန္မာကျပားဟု စာရင္းသြင္းသည္ ကို လက္မခံ၊ ကမန္ေျမထူးစသျဖင့္ စာရင္းတင္ရန္ အေရးဆိုျခင္း၊တိုင္းရင္း မြတ္စလင္မ္ထုအား ပညာေပးျခင္းမ်ားျပဳလုပ္ခဲ့သည္။

        လႊတ္ေတာ္ေရွ႕ေနႀကီး ဦးယာဆင္ ႀ.ဗယ  ႀ.ဴ ႏွင့္တြဲ၍ ၿမိဳ႕ေဟာင္း ႏွင့္ မင္းျပားနယ္တစ္ဝိုက္ သုေတသနခရီးဆန္႔ခဲ့သည္ ။ ဘုရင္ ေစာမြန္ လက္ထက္ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ စႏၵီခန္ တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ စႏၵီခန္ဗလီေခၚ သင္းသီးဗလီ၊ မင္းသား ရွား႐ႈဂ်ာစံျမန္းေနထိုင္ခဲ့ေသာ ဘားဘူးေတာင္ ဘုရားေျခရင္းရွိ နန္းေတာ္ရာ၊ ရွား႐ႈဂ်ာႏွင့္ ေနာက္ေတာ္ပါးမ်ား တည္ခဲ့ ေသာ ဘုရားရွိခိုးေက်ာင္း၊ မင္းျပားၿမိဳ႕ရွိ ဦးကာဒီႀကီး၏သခ်ၤိဳင္း (ၿမိတ္ ေတာင္ရြာ)တို႔ကို အမွတ္တရ  ဓာတ္ပံုမ်ား႐ိုက္ယူလာသည္။ သမိုင္းဝင္ အေထာက္အထားမ်ားျပ၍ မြတ္စလင္မ္ထုအား ေဟာေျပာခဲ့သည္။

        ၁၉၃၂မွ ၁၉၃၇ ခုႏွစ္ မင္းတိုင္ပင္အမတ္ျဖစ္စဥ္ တိုင္းရင္း မြတ္စလင္မ္တို႔၏ ႏိုင္ငံေရး၊ ပညာေရးမ်ားကို ထိေရာက္စြာပါဝင္ ကူညီခဲ့ သည္။

        စစ္ေတြ ပုဏၰားကြ်န္း၊ ရေသ့ေတာင္၊ ဘူးသီးေတာင္ႏွင့္ ေမာင္းေတာ ၿမိဳ႕နယ္ဟူသည့္ ၅ ၿမိဳ႕နယ္ ကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္ မင္းတိုင္ပင္အမတ္ ေရြးခ်ယ္ခံရစဥ္ အေရးႀကီးေသာ ခြဲေရးတြဲေရးကိစၥတြင္ ခြဲေရးဘက္မွ ေထာက္ခံမဲ ေပးခဲ့သည္။

        ဦးဘိုးခိုင္သည္ ႏွစ္ဖက္မိဘမွ ဇာတိမာန္စိတ္ဓာတ္ကို အေမြခံသူ ျဖစ္သည္။ ဇာတိမာန္ကို ေဖာ္ၫႊန္းေသာ ရာဇဝင္သမိုင္းကို စိတ္ဝင္စားသည္ အပင္ပန္းခံ၍ ရွာေဖြစုေဆာင္းသည္။ အမ်ားအက်ိဳးအတြက္ ေရးသား ျဖန္႔ခ်ိသည္။

        ၁၉၃၅-ခု ဧၿပီလ၊ ၁၂၉၇-ခု တန္ခူးလထုတ္ ျမန္မာ့အလင္းႏွစ္သစ္ မဂၤလာသတင္းစာတြင္ မင္းတိုင္အမတ္ ဦးဘိုးခိုင္သည္ ျမန္မာမြတ္စလင္ ေဆာင္းပါးျဖင့္ မြတ္စလင္သမိုင္းကို ေဖာ္က်ဴးပါသည္။

        ဦးဘိုးခိုင္သည္ ဦးစြာ သမညရခိုင္မြတ္စလင္၊ ကမန္မြတ္ စလင္၊ ေျမထူးမြတ္စလင္ဟူ၍ ေခါင္းစဥ္သံုးခုျဖင့္ တိုင္းရင္း မြတ္စလင္ တို႔ ျဖစ္ေပၚလာပံုကို လက္လွမ္းမီသမွ် အေထာက္အထားမ်ားျဖင့္ တင္ျပ သည္။

        ရခိုင္မြတ္စလင္မ်ားသည္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ေထာင္ေက်ာ္ ေလာက္က အစျပဳ၍ တျဖည္းျဖည္း ေရာက္ရွိလာေသာ အာရဗ္လူမ်ိဳး၊ ပါရွင္းလူမ်ိဳးႏွင့္ အိႏၵိယလူမ်ိဳးမ်ားမွ ဆင္းသက္ ေပါက္ဖြားလာသူမ်ား ျဖစ္သည္။ ေရွးက်ေသာ ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားကဲ့သို႔ပင္ ဝတ္စားဆင္ယင္သည္။ အဆက္အႏြယ္မ်ားသည္ ေက်ာက္ေတာ္၊ မင္းျပားႏွင့္ ေပါက္ေတာနယ္မ်ား တြင္ ေနၾကသည္။ လယ္ယာကိုင္းကြ်န္းလုပ္ကိုင္ၾကသည္။

        ကမန္မြတ္စလင္တို႔သည္ မဂိုလ္ေဒလီဘုရင္ ရွာဂ်ဟန္မင္း ျမတ္၏သားေတာ္ ရွာ႐ူဂ်ာမင္းသားမွအစျပဳသည္။ ရွာ႐ူဂ်ာကို ရခိုင္တို႔က သက္သူဇာဟုသိၾကသည္။ ကမန္တို႔သည္ ေလးသည္ေတာ္အျဖစ္ မင္းမႈထမ္းသည္။ အမ်ားအားျဖင့္ ကုန္သြယ္လယ္လုပ္မ်ား ျဖစ္သည္။ ရခိုင္လိုဝတ္၊ ရခိုင္လိုေျပာသူမ်ားျဖစ္သည္။ စစ္ေတြ၊ ေက်ာက္ျဖဴႏွင့္ သံတြဲစီရင္စုမ်ားတြင္ ေနၾကသည္။

        ေျမထူးမြတ္စလင္မ်ားသည္ ရခိုင္ျပည္ႏွင့္ဟံသာဝတီ ပဲခူး ၿမိဳ႕ေတာ္မွ ေျပာင္းေရႊ႕လာၾကသည္။ ဘုရင့္ကိုယ္ရံေတာ္အျဖစ္ျဖင့္ အမႈထမ္းခဲ့ၾကေသာ မြတ္စလင္မ်ားမွ ဆင္းသက္လာသည္။ ပဲခူးတြင္ အာရဗ္ မြတ္စလင္ကုန္သည္မ်ား ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ေရႊဘိုခ႐ိုင္ေျမထူးၿမိဳ႕၊ စစ္ကိုင္းခ႐ိုင္၊ ပင္းယ၊ ကန္႔ဘလူ၊ ရမည္းသင္းခ႐ိုင္၊ ယင္းေတာ္ႏွင့္ ေက်ာက္ဆည္ခ႐ိုင္ လက္ပံၿမိဳ႕မ်ား၌ စားေျမေနေျမ ခ်ထားေပးခံရသူ အားလံုးကို ေျမထူးမြတ္စလင္ဟုေခၚသည္။ ရခိုင္တိုင္းသံတြဲတြင္ ေျမထူး မြတ္စလင္အခ်ိဳ႕ရွိသည္။ လယ္ယာဥယ်ာဥ္လုပ္ကိုင္သည္။ ဝတ္စားေျပာဆို ေနထိုင္မႈမွာျမန္မာတိုင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ မျခားနားပါဟူ၍ ျဖစ္သည္။

        အမတ္မင္းဦးဘိုးခိုင္သည္ ေဆာင္းပါးနိဂံုးတြင္ ၁၉၃၁-ခု အစိုးရ မွတ္ပံုတင္သန္းေခါင္စာရင္းအရ ျမန္မာ၊ ကူကူခ်င္း၊ ၿမိဳ၊ တယ္၊ ဗသွ်ဴး၊ မြန္၊ ကရင္၊ ပန္းေသး၊ ရခိုင္၊ ကမန္၊ ေျမထူးမြတ္စလင္၊ ႏိုင္ငံျခားသား မြတ္စလင္ ျမန္မာျပည္ေမြး ႏိုင္ငံျခားသားမြတ္စလင္အပါအဝင္ ျမန္မာျပည္ ေန မြတ္စလင္ဦးေရစာရင္းကို ေဖာ္ျပသည္။ တစ္ဆက္တည္းမွာပင္ ၁၀၆၀ ခု မွ ၁၀၇၆ ခုႏွစ္ေလာက္တြင္ ျမန္မာပီပီျပႆာဒ္မ်ားႏွင့္ ေဆာက္ လုပ္ထားေသာ ေရႊဘိုနယ္ေျမၿမိဳ႕အနီး ေမွာ္ရြာရွိ မြတ္စလင္ဗလီ ဓာတ္ပံု ကို ေဖာ္ျပထားသည္။ ဂုဏ္ယူဖြယ္ေကာင္းလွပါသည္။

        အမတ္မင္း ဦးဘိုးခိုင္သည္ မိမိကိုယ္တိုင္ သမိုင္းကို ဝါသနာ ပါသကဲ့သို႔ သမိုင္းစူးစမ္းေသာ အျခားသုေတသီမ်ားကိုလည္း ေလးစား သည္၊ ပံ့ပိုးကူညီသည္။

        ၁၉၃၈-ခုတြင္ ေနာင္ႏိုင္ငံ့ဂုဏ္ရည္ ပထမဆင့္ ခ်ီးျမႇင့္ခံရသည့္ ဆရာဦးဘိုးခ်ယ္က ဗမာမြတ္စလင္တို႔၏ေရွးေဟာင္း အတၳဳပၸတၲိကို ျပဳစု သည္။ ထိုစဥ္ ဦးဖိုးခိုင္က သမိုင္းဝင္ အေဆာက္အဦမ်ားကို ဓာတ္ပံု႐ိုက္ပို႔ ကူညီသည္။

        ရခိုင္ရွိ စႏၵီခါန္ဗလီ၊ မူစာေဒဝန္ဗလီ၊ ဘုေဒါမုကံဗလီႏွင့္ အေဆာက္ အဦမ်ား၊ ရွဴဂ်ဗလီ၊ ရွဴဂ်မင္း၏စံနန္းရာ စသည္ သမိုင္းဝင္ဓာတ္ပံုမ်ား ပါဝင္သည္။

        စႏၵီခါန္ဗလီသည္ သမိုင္းဝင္ဗလီတစ္လံုး ျဖစ္သည္။ ဘဂၤလားျပည္ မွ စစ္အကူအညီေၾကာင့္ နရမိတ္လွထီးနန္း ျပန္လည္ရရွိသည့္အခါ ေက်းဇူး တင္ေသာအားျဖင့္ ၿမိဳ႕ေဟာင္းကို ၿမိဳ႕ေတာ္သစ္ျပဳလုပ္ၿပီး လက္ေအာက္ခံ အျဖစ္ အုပ္ခ်ဳပ္သည္။ ၿမိဳ႕ေဟာင္းၿမိဳ႕၌ စန္ဒိခန္ဗလီကို ေက်ာက္ျဖင့္ ေဆာက္လုပ္ခြင့္ေပးသည္။ ထိုမွ်မက မြတ္စလင္တို႔၏ ယံုၾကည္ခ်က္ ကလ္မာကို ဒဂၤါးခပ္ႏွိပ္ရန္ မိန္႔မွတ္သည္ဟု ဆရာခ်ယ္၏စာအုပ္တြင္ မွတ္တမ္းျပဳထားသည္။

        အလားတူပင္မူ စာေဒဝန္ဗလီသည္ စစ္ေတြၿမိဳ႕၊ မြတ္စလင္ သုႆန္တြင္ လြန္ခဲ့ေသာ ခရစ္ႏွစ္ ၁၇၀ဝေက်ာ္ ၁၈၀ဝ ေလာက္ အတြင္း က ေဆာက္လုပ္ခဲ့သည္။ ဘဒၵရ္မကာန္ေခၚ ဗုေဒၶါေမာ္ဂူ ႏွင့္ ဗလီသည္ ခရစ္ႏွစ္ ၁၇၈၆ ႏွစ္က ေဆာက္လုပ္ခဲ့ၿပီး ယခုအခါ လူမ်ိဳးမေရြး ဘာသာ မေရြး ႐ိုေသကိုင္း႐ိႈင္းျခင္းခံေနရသည့္ သမိုင္းဝင္ အေဆာက္အဦျဖစ္သည္ ဟု ေဖာ္ျပသည္။

        ႐ွဴဂ်ာဗလီ၊ ႐ွဴဂ်ာမင္း၏ စံနန္းရာ စသည္တို႔ကား အိႏၵိယႏိုင္ငံ အာဂရၿမိဳ႕၊ တဂ်္မဟာလ္ ကမၻာေက်ာ္အေဆာက္အဦကို ေဆာက္တည္ ေတာ္မူခဲ့ေသာ ရွာဂ်ဟန္မင္း၏ သားေတာ္႐ွဴဂ်ာႏွင့္ ပတ္သက္သည္။ ခရစ္ႏွစ္ ၁၆၆၁-ခုႏွစ္က ႐ွဴဂ်ာမင္းသား၏ အေျြခအရံတို႔ကို ရခိုင္မင္း၏ နန္းေတာ္တြင္ ကိုယ္ရံေတာ္တပ္ဖြဲ႕၍ လခေပးခန္႔ထားသည္။ ရခိုင္ျပည္ ]ကမန္မြတ္စလင္}ဟု ထင္ရွားလာသူမ်ားျဖစ္သည္။

        ဆရာဦးဘိုးခ်ယ္ ေရးသားေဖာ္ျပသည့္ သမိုင္းအခ်က္အလက္မ်ား ခိုင္လံုမႈအတြက္ အမတ္မင္း ဦးဘိုးခိုင္ေပးပို႔သည့္ ဓာတ္ပံုမ်ားသည္မ်ားစြာ အေထာက္အပံ့ျပဳပါသည္။

        ဂ်ပန္ေခတ္တြင္ ဦးဘိုးခိုင္ကို ေက်ာက္ျဖဴခ႐ိုင္အတြင္း ပထမ တရားမနယ္ပိုင္ တရားသူႀကီးခန္႔ၿပီးေနာက္ ရဲဝန္ေထာက္အျဖစ္ ခန္႔အပ္ သည္။ ရဲဝန္ေထာက္အျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္စဥ္ ရဲအဖြဲ႕ဝင္ ၄၀ ႏွင့္အတူ ေျမပံုၿမိဳ႕အထိသြားၿပီး သူခိုးဓားျပမ်ားကို ရွင္းခဲ့သည္။ ဤသို႔ ေနာက္ပါမ်ား ႏွင့္ သြားသည္ကို ေတာ္လွန္ရန္လူစုသည္ဟု စြပ္စြဲဖမ္းဆီးခံရသည္။ တစ္လေက်ာ္ ခ်ဳပ္ခံရၿပီးမွလြတ္ခဲ့သည္။

        အခ်ဳပ္မွလြတ္ေသာ္ ရန္ကုန္သို႔ လိုက္သြားၿပီး သခင္ျမ ေခါင္းေဆာင္ ေသာ ကက္ဘိနက္အစည္းအေဝးတက္၍ အျဖစ္အပ်က္ ေျပာျပသည္။ ျပည္ထဲေရးဝန္ႀကီးကိုယ္တိုင္ ဂ်ပန္ ဃ့ငန္ သ္ ်အေ္ ထံ ေခၚသြားၿပီး ရွင္းျပခိုင္းရာ ဂ်ပန္က မွားေၾကာင္းဝန္ခံခဲ့သည္။ ရန္ကုန္မွာရွိေနစဥ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းက ေခၚယူေတြ႕ဆံုေကြ်းေမြးဧည့္ခံသည္။ ဆရာႀကီး သခင္ ကိုယ္ေတာ္မိႈင္းကလည္း ေခၚယူေတြ႕ဆံု အားေပးသည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ပန္ကာ ေမာင္ေအး၏ ေနရာတြင္ ိပ ိ.င.ါ (ခငိ) ခန္႔ထားျခင္းခံရသည္။

        ၁၉၄၁-ခုႏွစ္တြင္ အထက္တန္းေရွ႕ေန ဦးဘိုးခိုင္သည္ ဗမာ ႏိုင္ငံ လံုးဆိုင္ရာ ႏိုးၾကားေရး ကြန္ဖရင့္အမႈေဆာင္လူႀကီးအျဖစ္ အေရြးခံရသည္။ ၁၉၄၅-ခု ဩဂုတ္လတြင္ ျမန္မာမြတ္စလင္အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ြဃၾဗ ၌ မင္းတိုင္ပင္ အမတ္ ဦးဘိုးခိုင္သည္ ဒုတိယ ဥကၠ႒ျဖစ္လာသည္။

        ဒုတိယဥကၠ႒အျဖစ္ တာဝန္ယူစဥ္ ဖဆပလအဖြဲ႕ခ်ဳပ္တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း၊ ဦးေက်ာ္ၿငိမ္း၊ ဦးဘေဆြတို႔ႏွင့္လည္း မၾကာခဏ ေတြ႕ဆံုေဆြး ေႏြးခဲ့သည္။

        မၾကာမီ ပ်ဥ္းမနားတြင္ ဗမာမြတ္စလင္မ္ ညီလာခံျပဳလုပ္ရာ ဖိတ္ၾကားခံ ရသည္။ ထိုညီလာခံတြင္ ဆရာႀကီး ဦးရာဇတ္အား ဥကၠ႒အျဖစ္ တင္ ေျမႇာက္ခဲ့ၾကသည္။

        ၁၉၄၆ ခုတြင္ ဦးဘိုးခိုင္သည္ စစ္ေတြသို႔ျပန္ခဲ့သည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း၊ ဟသၤာတ ဦးျမ၊ ဦးေအာင္ဇံေဝတို႔ စစ္ေတြသို႔ ေရာက္လာ သည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္က-

မြတ္စလင္မ္လူထုလဲ ကြ်န္ေတာ္တို႔နဲ႔ လက္တြဲ ေဆာင္ရြက္ ေစလိုပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ ဘူေညု  ခ့နဆကန ေပးပါမယ္။ ေသအတူ ရွင္အမွ်ပါ။ မိမိတို႔လိုရာကို ေတာင္းၾကပါ။ ကြ်န္ေတာ္ တတ္ႏိုင္သေလာက္ လိုက္ေလ်ာပါမယ္။ တိုင္းရင္းသား ကြဲေန ရင္ ဗမာျပည္ လြတ္လပ္ေရးရဖို႔ခက္ပါတယ္။}

ဟု မိန္႔ခြန္းေပးခဲ့ေၾကာင္း ဦးဘိုးခိုင္၏ ကိုယ္ေရးအတၳဳပၸတၲိတြင္ ေဖာ္ျပပါရွိပါသည္။

        ဦးဘိုးခိုင္သည္ ၁၉၄၈-ခု ဒီဇင္ဘာ ၁၉ ရက္ေန႔တြင္ စစ္ေတြ ၿမိဳ႕၌ က်င္းပသည့္ ရခိုင္ျပည္လံုးကြ်တ္ ရခိုင္မြတ္စလင္ညီလာခံႀကီး၏ သဘာပတိအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္သည္။ ညီလာခံသဘာပတိ မိန္႔ခြန္းတြင္ ညီလာခံက်င္းပရျခင္းအေၾကာင္းကို ဦးစြာရွင္းျပသည္။ ၁၉၄၈-ခုတြင္ ျမန္မာအစိုးရသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္သားအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ေရး အက္ဥပေဒ ႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံသားျဖစ္မႈ အက္ဥပေဒႏွစ္ရပ္ အတည္ျပဳခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၁၉၄၉-ခု ေမလ ၁ ရက္ေန႔မတိုင္မီ ေလွ်ာက္ထားရန္ ႏိႈးေဆာ္သည္။ တစ္ဆက္တည္းမွာပင္ ကုလားဆိုတာဘာလဲ၊ ရခိုင္မြတ္စလင္႐ိုဟင္ဂစေခၚ ရခိုင္မြတ္စလင္၊ ကမန္လူမ်ိဳး၊ ေျမထူးလူမ်ိဳး၊ ေဇရဘာဒီလူမ်ိဳး ဟူသည့္ မြတ္စလင္မ်ားျဖစ္ေပၚလာပံု၊ ရခိုင္မြတ္စလင္တို႔၏ ေရွးအခါက အေျခအေန၊ ယခုလက္ရွိအေျခအေန၊ ဆူပူေသာင္းက်န္းမႈကိစၥ၊ ဒို႔သေဘာထားဟူသည့္ ေခါင္းစဥ္မ်ားျဖင့္ ရွင္းလင္းမိန္႔ၾကားသည္။

        အက်ဥ္းသေဘာမွာ လြတ္လပ္ၿပီးစ ရခိုင္မြတ္စလင္တို႔၏တာဝန္ကို ရွင္းျပသည္။ ရခိုင္မြတ္စလင္တို႔သည္ ေရွးကတည္းက ရခိုင္ဗုဒၶဘာသာ မ်ားႏွင့္ ေရာေႏွာသင့္ျမတ္စြာေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ဘုရင့္သစၥာကို ေစာင့္သိ သည္။ ဘုရင္မင္းျမတ္ကလည္း ႏိုင္ငံသံုး ေငြဒဂၤါးေပၚတြင္ပင္ ကေလမာ ေခၚ က်မ္းေတာ္လာ လကၤာတစ္ပိုဒ္ (ယံုၾကည္ခ်က္)ကိုပင္ ႐ိုက္ႏွိပ္ခဲ့သည္ သာမက မြတ္စလင္အမည္ တံဆိပ္ေတာ္မ်ား ခတ္ႏွိပ္ခံယူေတာ္မူခဲ့သည္။ နယ္ခ်ဲ႕ပေယာဂေၾကာင့္ အထင္လြဲမႈေပၚေပါက္ရသည္။ ဒုတိယကမၻာစစ္ အတြင္း အေျမာ္အျမင္ႀကီးမားေသာ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ားေၾကာင့္ ဘာသာမေရြး၊ လူမ်ိဳးမေရြး၊ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံမႈ တိုးပြားလာသည္။ တိုင္းရင္းသားစံုပါေသာ လူထု တပ္ဦး ဖဆပလအဖြဲ႕ႀကီး ေပၚလာသည္။ ကုလားမြတ္စလင္မွ ဗမာမြတ္စလင္ကို ခြဲျခားျပႏိုင္ခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံဥပေဒမ်ား ေပၚေပါက္လာသည္။ ေသာင္းက်န္းမႈကို မိမိတို႔ မေထာက္ခံ၊ မလိုလား၊ ဗမာျပည္သည္ မိမိတို႔ျပည္ျဖစ္သည္။ မိမိတို႔သည္ ဤျပည္မွာ ေမြး၍ ဤေျမမွာပင္ အ႐ိုးထုတ္ရမည့္သူမ်ားျဖစ္သည္ဟု ေရလည္ေအာင္ ရွင္းျပ ျခင္းျဖစ္သည္။

နိဂံုးေျြကးေၾကာ္သံမွာ

-       ဒို႔မ်ိဳးခ်စ္ ရခိုင္မြတ္စလင္အေပါင္းတို႔မွာ ယေန႔မွစ၍ စု႐ံုးၾကကုန္အံ့၊ အသင္းအပင္း ဖြဲ႕စည္းၾကအံ့၊ မိမိတာဝန္ကို မိမိတို႔ ေက်ပြန္ ေအာင္ သစၥာရွိစြာျဖင့္ ထမ္းေဆာင္ၾကအံ့။

-       မိမိတို႔မွာ ကုလားမဟုတ္ ဗမာျဖစ္ေၾကာင္း သတိရၾကအံ့၊ ကုလား မဟုတ္ေၾကာင္း အလုပ္ျဖင့္ ျပၾကအံ့၊ တိုင္းရင္းသားပီပီ ႏိုင္ငံ ေတာ္ႀကီး၏ အက်ိဳးကို ေဆာင္ၾကအံ့။

-       ငါတို႔ အေရးေတာ္ပံု ေအာင္ရမည္

ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။

        ဦးဘိုးခိုင္သည္ ၁၉၃၅-ခုႏွစ္မွစ၍ ၾဴဃ မင္းတိုင္ပင္ အမတ္ တစ္ဦးျဖစ္သည္။ ဖဆပလေခတ္ ၁၉၅၂-ခုတြင္လည္း ပါလီမန္ အမတ္ အျဖစ္ ေရြးေကာက္ခံရသည္။ ပါလီမန္ ႏွစ္ဆက္တြင္ အတြင္းဝန္ျဖစ္သည္။ တစ္ဦးတည္းေသာ သမီးေဒၚေအးညြန္႔ႏွင့္ သမက္ စူလတန္အာမက္ တို႔လည္း ပါလီမန္အမတ္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။

        ဦးဘိုးခိုင္၏မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ ရင့္သန္မႈ၊ သုေတသနအရာ ေလးစား ရမႈ၊ စာစု၊ စာျပဳအရာအားထားရမႈတို႔ကို ၁၉၇၁ ခုႏွစ္ မတ္လ ၁၇ ရက္ ေန႔တြင္ ဆရာဦးဖိုးခ်ယ္က ဦးဘိုးခိုင္ထံ ေရးသားေသာစာတြင္ အထူး ေပၚလြင္ေနပါသည္။

        ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီဝင္ ရခိုင္အမ်ိဳးသား ဦးလွထြန္းျဖဴက လွထြန္းျဖဴ သတင္းစာဆရာအမည္ျဖင့္ ေရးသားေသာ ရခိုင္ျပည္နယ္ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစုမ်ားစာအုပ္တြင္

        သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ားအရ ကမန္အမ်ိဳးသားမ်ားသည္ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္စုျဖစ္ေၾကာင္း၊ ၁၄၅၉ မွ ၁၄၈၂ ခု ရခိုင္ဘုရင္ ဘေစာျဖဴလက္ထက္ကပင္ နန္းေတာ္တြင္း၌ အမႈထမ္းခဲ့ေၾကာင္း ၊ လွံကိုင္ ဓားဆြဲ သူရဲေကာင္းတပ္၊ ကမန္ေလးကိုင္ သူရဲေကာင္းတပ္၊ သိုင္းတပ္၊ သူရဲတပ္စသည္မ်ား ဖြဲ႕စည္းထားသည့္ ရခိုင္တပ္မေတာ္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ မင္းဘာႀကီးလက္ထက္ ကမန္သူရဲေကာင္းငါးေသာင္းေက်ာ္ရွိေၾကာင္းကို အရွင္ဥကၠံ(ေစာမဲက်ီ)စာအုပ္မွာ ေဖာ္ျပထားေၾကာင္း၊ ရွာရွဴးဂ်ာရဲ႕ ေနာက္လိုက္အခ်ိဳ႕ကို ရွိရင္းစြဲကမန္သူရဲေကာင္းတပ္ထဲတြင္ ေပါင္းလိုက္ ေၾကာင္း၊ ကမန္အမ်ိဳးသားမ်ားသည္ ကိုးကြယ္သည့္ဘာသာမွအပ အားလံုး ရခိုင္အဆင္၊ ရခိုင္အဝတ္၊ ရခိုင္စကားေျပာဆိုေၾကာင္း၊ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီ ဗဟိုေကာ္မတီကထုတ္သည့္ တိုင္းရင္းသားယဥ္ေက်းမႈ ႐ိုးရာ ဓေလ့ထံုးစံ(ရခိုင္)စာအုပ္တြင္ ကမန္အမ်ိဳးသားမ်ိဳးႏြယ္ကို ေဖာ္ျပထား ေၾကာင္း၊ သမိုင္းစဥ္တစ္ေလွ်ာက္ ကမန္မ်ားသည္ ျမန္မာမ်ားႏွင့္တြဲ၍ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကေၾကာင္း၊ ဟိုက္ကုတ္တရားသူႀကီး ဦးစီဘူးသည္ စစ္ေတြ ေက်းလက္ သေကၠျပင္ရြာမွ ကမန္အမ်ိဳးသားျဖစ္ေၾကာင္း၊ ညီ ဦးညိဳဘူး သည္လည္း ကမန္အမ်ိဳးသားျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဦးဘိုးခိုင္သည္ ရမ္းၿဗဲသား ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္အမတ္ျဖစ္လာခဲ့ေၾကာင္း၊ လႊတ္ေတာ္ တြင္ အဂၤလိပ္လို ျမန္မာလို ရဲရဲေတာက္ ေျပာရဲဆိုရဲ သတၲိခဲတစ္ေယာက္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္တြင္လည္း လႊတ္ေတာ္အမတ္ ျဖစ္လာခဲ့ေၾကာင္း၊ ဦးဘိုးခိုင္၏သမီး ေဒၚေအးၫြန္႔သည္လည္း ဆတ္ဆတ္ႀကဲ၊ လွ်ာနီအာဇာနည္အမ်ိဳးသမီးျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္က်ဴးထား ပါသည္။ ကမန္မ်ိဳးခ်စ္ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဦးဘိုးခိုင္၏ သမိုင္းေနာက္ခံ ကားဟု ယူႏိုင္ပါသည္။

 

ပါေမာကၡ ေဒါက္တာ ေအာင္ေဇာ္


(နာယက-အစၥလာမ္သာသနာေရးရာေကာင္စီဌာနခ်ဳပ္)