THE REPUBLIC OF THE UNION OF MYANMAR, ISLAMIC RELIGIOUS AFFAIRS COUNCIL ( HQ )

PDF File မ်ား Download ျပဳလုပ္နည္း Youtube Link

စြႏၷဟ္ဟဒီးဆ္ေတာ္မ်ား၏ အခန္းက႑-အလ္ဟာဂ်္ ေမာင္လာနာ ဦးအုန္းေသာင္ (အရဗီသိပံၸ)

 

စြ ႏၷဟ္ဟဒီးဆ္ေတာ္မ်ား၏ အခန္းက႑

အလ္ဟာဂ်္ ေမာင္လာနာ ဦးအုန္းေသာင္ (အရဗီသိပံၸ)

အစၥလာမ့္ေလာကတြင္ အေတြးအေခၚ အယူအဆ အမ်ိဳးမ်ိဳး ကြဲျပားျခားနားေနသည့္အထဲတြင္ “ဟဒီးဆ္” (သို႔မဟုတ္) “စြႏၷဟ္”ေတာ္မ်ား၏ အခန္းက႑ႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း အေတြးအေခၚအယူအဆ အမ်ိဳးမ်ိဳး အဖံုဖံု ကြဲျပားျခားနားေနသည္ကို ေတြ႕ရွိရ၏။  အခ်ိဳ႕ အခ်ိဳ႕ေသာ ပုဂိၢဳလ္၊ အခ်ိဳ႕ အခ်ိဳ႕ေသာ အုပ္စုမ်ားက “စြႏၷဟ္” သို႔မဟုတ္ “ဟဒီးဆ္”ေတာ္မ်ားသည္ လက္ခံက်င့္သံုးရန္ အေရးႀကီးေသာ အေထာက္အထားအကိုးအကားမ်ား မဟုတ္ေၾကာင္းႏွင့္ က်မ္းေတာ္ျမတ္ ကုရ္အာန္သည္သာ အဓိကျဖစ္၍ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္သည္ ၿပီးျပည့္စံုသည္၊ လံုေလာက္သည္၊ မ်က္ေမွာက္ ကာလတြင္တင္ျပေျပာဆို္ေနၾကေသာ “စြႏၷဟ္ဟဒီးဆ္”ေတာ္မ်ားသည္ ဟစ္ဂ်ရီ(၂၀၀)ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းမွ ေပၚေပါက္လာေသာ က်မ္းမ်ားသာျဖစ္၍ ႐ုပ္တိမတန္ေသာ လူလုပ္က်မ္းမ်ားသာျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထို႔အတြက္ မမွန္ကန္ႏိုင္ေၾကာင္း “ဟဒီးဆ္”ဟုတင္ျပၿပီး အမ်ိဳးမ်ိဳးအဖံုဖံုကြဲျပားမႈမ်ားရွိေနေၾကာင္း အကယ္၍ က်မ္းေတာ္ျမတ္ ကုရ္အာန္ အတိုင္းသာ က်င့္သံုးေနထိုင္ၾကမည္ဆိုပါက ျပႆနာမ်ား ေပၚေပါက္ႏိုင္လိမ့္မည္ မဟုတ္ေၾကာင္း ေျပာဆိုေရးသားေနၾကေပသည္။ ထိုအေၾကာင္းကို အရွိကို အရွိအတိုင္း အမွန္ကို အမွန္အတိုင္း ေ၀ဖန္ ပိုင္းျခား၍ “ဓမၼဓိ႒ာန္က်က် က်င့္သံုးႏုိင္ၾကေစရန္ ျဖဴစင္ေသာေစတနာျဖင့္ အစၥလာမ္သာသနာတြင္ “စြႏၷဟ္ဟဒီးဆ္”ေတာ္မ်ား၏ အခန္းက႑တြင္ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ တင္ျပရျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အေၾကာင္းခ်င္းရာမ်ားကို မတင္ျပမီ “စြႏၷဟ္ဟဒီးဆ္”ေတာ္မ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ ေ၀ါဟာရအသံုးႏႈန္းမ်ား အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားကို တင္ျပပါမည္။

 

“စြႏၷဟ္ဟဒီးဆ္”ေတာ္မ်ားႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ေနသည့္ ေ၀ါဟာရမ်ား

“စြႏၷဟ္ဟဒီးဆ္”ေတာ္မ်ားကို ဆင့္ျပန္တင္ျပသည့္ ပုဂိၢဳလ္ကို “ရာ၀ီ”ဟုေခၚသည္။

ဆင့္ျပန္မႈျပဳျခင္းကို “ရိ၀ါယသ္”ဟုေခၚသည္။

ဆင့္ျပန္တင္ျပသည့္ပုဂိၢဳလ္မ်ား၏ အစဥ္အဆက္ ဆက္စပ္ေဖာ္ျပမႈကို “စနဒ္”ဟု ေခၚသည္။

ပင္ကိုယ္ တမန္ေတာ္ျမတ္မိန္႔ၾကား/ျပဳမူ/အျဖစ္အပ်က္ကိုေဖာ္ျပသည့္ စာကိုယ္ကို “မသာန္”ဟု ေခၚသည္။

ဆင့္ျပန္တင္ျပသည့္ ပုဂိၢဳလ္မ်ား၏ အဆင့္ကို ေအာက္ပါ ေ၀ါဟာရမ်ားျဖင့္ သတ္မွတ္ေခၚေ၀ၚသည္။


(၁)  တမန္ေတာ္ျမတ္အား ေတြ႕ဆံုဖူးေမွ်ာ္ခြင့္ရရွိေသာ “မုအ္မင္န္” အမ်ိဳးသားကို “ဆြဟာဗဟ္”၊ “မုအ္မင္န္” အမ်ိဳးသမီးကို “ဆြဟာဗီယဟ္”ဟုေခၚသည္။


(၂)  “ဆြဟာဗဟ္”/ “ဆြဟာဗီယဟ္”တစ္ပါးပါးကို ေတြ႕ဆံုခြင့္ရရွိေသာ “မုအ္မင္န္”အမ်ိဳးသားကို “သာဗိအီန္”၊ “မုအ္မင္န္” အမ်ိဳးသမီးကို “သာဗိအီယဟ္”ဟုေခၚသည္။


(၃) “သာဗိအီန္ ”/ “သာဗိအီယဟ္”တစ္ပါးပါးကို ေတြ႕ဆံုခြင့္ရရွိေသာ “မုအ္မင္န္”အမ်ိဳးသားကို “သဗအ္ သာဗိအီန္”၊ “မုအ္မင္န္” အမ်ိဳးသမီးကို “သဗအ္ သာဗိအီယဟ္”ဟုေခၚသည္။

 

စြႏၷဟ္ဟဒီးဆ္ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ၏ အဘိဓာန္အဓိပၸာယ္

စြႏၷဟ္ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ၏ အဓိပၸာယ္မွာ ဓေလ့၊ ဘာသာဘာ၀၊ က်င့္ႀကံမႈ၊ စာရိတၱ၊ လမ္းစဥ္၊ က်င့္စဥ္၊ အသင္း စသည္ျဖင့္ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုၾက၏။
ဟဒီးဆ္ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ၏ အဓိပၸာယ္မွာ အဆို အမိန္႔၊ အျပဳအမူ၊ အျဖစ္အပ်က္၊ေဟာၾကားခ်က္၊ က်င့္ေဆာင္မႈ၊ လုပ္ရပ္၊ ဘ၀ျဖစ္စဥ္၊ စသည္ျဖင့္ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုၾက၏။
“စြႏၷဟ္ဟဒီးဆ္”ဆိုင္ရာ ပညာရွင္မ်ား၏ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မွာ တမန္ေတာ္ျမတ္၏ အဆိုအမိန္႔၊ တမန္ေတာ္ျမတ္၏ျပဳမူေဆာင္ရြက္ခ်က္ႏွင့္ တမန္ေတာ္ျမတ္၏ဘ၀ျဖစ္စဥ္သမိုင္းတြင္ တမန္ေတာ္ျမတ္က ကန္႔ကြက္ျခင္းမရွိခဲ့ေသာ သာ၀ကႀကီးတပါးပါး၏ ျပဳမူေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို စြႏၷဟ္ သို႔မဟုတ္ ဟဒီးဆ္္ဟု အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုၾက၏။

 

စြႏၷဟ္ဟဒီးဆ္ေတာ္မ်ား၏အမ်ိဳးအစား

(၁)  “ဟဒီးဆ္ဆိေကာင္လီ” -     တမန္ေတာ္ျမတ္၏ႏႈတ္ေတာ္မွႁမက္ၾကားသည့္ၾသ၀ါဒေတာ္မ်ား
(၂)  “ဟဒီးဆ္ဆိဖိအ္လီ”  -        တမန္ေတာ္ျမတ္ကိုယ္ေတာ္တိုင္ျပဳက်င့္ေဆာင္ရြက္ခ့ဲသည္မ်ား
(၃)  “ဟဒီးဆ္ဆိသတ္က္ရီရီ”-   တမန္ေတာ္ျမတ္ေတြ႕ျမင္/သိရွိေတာ္မူ၍ တားျမစ္ေတာ္မူခ့ဲျခင္းမရွိခ့ဲသည့္ သာ၀ကတစ္ဦးဦး၏ ျပဳမူေျပာဆိုေဆာင္ရြက္ခ့ဲသည္မ်ားဟူ၍ျဖစ္၏။

 

ဟဒီးဆ္ေတာ္မ်ား၏အဆင့္အတန္း

ပညာရွင္မ်ားက ဟဒီးဆ္ေတာ္မ်ား၏ အဆင့္အတန္းကိုေအာက္ပါအတိုင္းအဆင့္(၃)ဆင့္သတ္မွတ္ခဲ့၏။
(၁)      ပထမအဆင့္    =  “ဆြဟီးဟ္”
(၂)      ဒုတိယအဆင့္  =  “ဟစန္”
(၃)      တတိယအဆင့္ =  “ဒြအီးဖ္” ဟူ၍ျဖစ္၏။

 

၁။ “ဆြဟီးဟ္”ဆိုသည္မွာ ဟဒီးဆ္ေတာ္တစ္ပါးကို ဆင့္ျပန္တင္ျပသည့္ ပုဂိၢဳလ္မ်ားထဲတြင္ ကိုယ္က်င့္ တရားအရာတြင္လည္းေကာင္း၊ မွတ္ဥာဏ္အရာတြင္လည္းေကာင္း၊ အသက္အရြယ္အားျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ရာႏႈန္းျပည့္ စံခ်ိန္စံညႊန္း ျပည့္၀သည့္ပုဂိၢဳလ္မ်ားက ဆင့္ျပန္တင္ျပခဲ့သည့္ ဟဒီးဆ္ေတာ္ကိုေခၚ၏။

 

၂။  “ဟစန္”ဆိုသည္မွာ ဟဒီးဆ္ေတာ္ကို ဆင့္ျပန္တင္ျပခဲ့သည့္ ပုဂိၢဳလ္မ်ားထဲတြင္ ဆြဟီးဟ္တင္ျပသည့္ ပုဂိၢဳလ္မ်ား၏ ဘက္စံုအရည္အေသြးႏွင့္ယွဥ္ပါက အနည္းငယ္ တစ္ခုခုေလ်ာ့နည္းေနေသာ ပုဂိၢဳလ္ဆင့္ျပန္တင္ျပေသာ ဟဒီးဆ္ေတာ္ကို ေခၚ၏။

 

၃။ “ဒြအီးဖ္”ဟူသည္မွာ အထက္ေဖာ္ျပပါ အရည္အေသြးမ်ားထဲမွ အရည္အေသြးတစ္ခ်က္ (သို႔မဟုတ္) ႏွစ္ခ်က္ခန္႔ ေလ်ာ့နည္းေနေသာ ပုဂိၢဳလ္မ်ား ပါ၀င္ဆင့္ျပန္ထားေသာ ဟဒီးဆ္ေတာ္ကို ေခၚသည္။

 

  ဆင့္ျပန္တင္ျပသူ၏ အတိုင္းအတာကို အေျချပဳသတ္မွတ္သည့္ အမ်ိဳးအစားမ်ား

(၁)      မုသ၀ါသိရ္
(၂)      မရွ္ဟူရ္
(၃)      အဇီးဇ္
(၄)      ဃရီးဗ္ 

 

၁။     “မုသ၀ါသိရ္”ဟူသည္ ဆင့္ျပန္ေသာပုဂိၢဳလ္မ်ား၏ အရည္အတြက္သည္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္က လည္ဆယ္ႀကံဖန္၍ တင္ျပျခင္းငွာ မစြမ္းေဆာင္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ မ်ားျပားလွသည့္ ပုဂိၢဳလ္မ်ား၏ ဆင့္ျပန္တင္ျပခ်က္ကို ေခၚ၏။ 


၂။      “မရွ္ဟူရ္”ဟူသည္ အနည္းဆံုး(၃)ဦးခန္႔ပါ၀င္သည့္ ပုဂိၢဳလ္မ်ား၏ တင္ျပခ်က္ကို ေခၚ၏။


၃။      “အဇီးဇ္” ဟူသည္ ပုဂိၢဳလ္(၂)ဦးက ဆင့္ျပန္တင္ျပခဲ့သည့္ တင္ျပခ်က္ကို ေခၚ၏။


၄။      “ဃရီးဗ္” ဟူသည္ တစ္ဦးတည္းေသာပုဂိၢဳလ္၏ ဆင့္ျပန္ တင္ျပခ်က္ကို ေခၚ၏။

 


ဆင့္ျပန္တင္ျပပံုကို အေျချပဳသတ္မွတ္သည့္ အမ်ိဳးအစားမ်ား

(၁)      မရဖူအ္
(၂)      ေမာင္ကူးဖ္
(၃)      မကသြဴအ္

 

၁။      “မရဖူအ္”ဟူသည္ တိုက္႐ိုက္ တမန္ေတာ္ျမတ္ထံမွ သက္ဆင္းလာသည္ဟု ဆက္စပ္တင္ျပႏုိ္င္သည့္ ဟဒီးဆ္ေတာ္ကိုေခၚ၏။ (ဥပမာ-တမန္ေတာ္ျမတ္က ဤသို႔မိန္႔၏။ (သို႔မဟုတ္) တမန္ေတာ္ျမတ္က ဤသို႔ျပဳက်င့္၏။)


၂။       “ေမာင္ကူးဖ္”ဟူသည္ ဆက္စပ္တင္ျပမႈသည္ တမန္ေတာ္ျမတ္ထံမေရာက္ရွိဘဲ သာ၀ကႀကီးတစ္ပါးပါး ထံတြင္ အဆံုးသတ္ပါက ၄င္းဟဒီးဆ္္ကို “ေမာင္ကူးဖ္”ဟုေခၚ၏။ (ဥပမာ- မည္သည့္ သာ၀ကႀကီး က မည္သို႔ေျပာျပ၏။ စသည္ျဖင့္)


၃။       “မကသြဴအ္”ဟူသည္ ဟဒီးဆ္ေတာ္ကို ဆက္စပ္တင္ျပမႈသည္ “သာဗိအီန္”တစ္ပါးပါးထံတြင္ အဆံုး သတ္ခဲ့ပါက ၄င္းဟဒီးဆ္္အား “မကသြဴအ္” ဟုေခၚ၏။
 
 အထက္ပါအတိုင္း ဟဒီးဆ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ လံုျခံဳမႈရွိေစရန္ ပိုင္းျခား စိတ္ျဖာ သိရွိႏုိင္ရန္ ဟဒီးဆ္ပညာရွင္မ်ားက သတ္မွတ္ျပဌာန္းခဲ့သည့္ ဥပေဒသမ်ားသည္ အလြန္႔ အလြန္သိမ္ေမြ႕ျပည့္စံုမ်ားျပားလွပါသည္။ ယင္းဥပေဒသမ်ားမွ အေျခခံအခ်က္အလက္မ်ားကိုသာ တင္ျပျခင္းျဖစ္ပါသည္။ တစ္နည္းဆိုရပါလွ်င္ ဟဒီးဆ္ပညာရပ္ေလာက္ အေသးစိတ္ဥပေဒမ်ားျဖင့္ ခြဲျခား စိတ္ျဖာ ခဲ့သည့္ မွတ္တမ္းတင္မႈမ်ိဳး မည္သည့္ ဘာသာရပ္တြင္မွ် မရွိပါ။ 

 

ဟဒီးဆ္က်မ္းႀကီး(၆)ေစာင္

ဟဒီးဆ္ပညာရွင္မ်ားက အထက္ေဖာ္ျပပါ ဥပေဒသမ်ားကို အေျချပဳ၍ ဟဒီးဆ္ေတာ္မ်ားကို စိစစ္ၿပီး ေအာက္ေဖာ္ျပပါ က်မ္းေတာ္မ်ားကို အမွန္ကန္ဆံုး က်မ္းႀကီး(၆)ေစာင္ဟု သတ္မွတ္ခဲ့ၾက၏။  ၄င္းတို႔မွာ-
(၁)       ဗုခါရီက်မ္း
(၂)       မြတ္စ္လင္မ္က်မ္း
(၃)       သိရ္မိဇီက်မ္း
(၄)        အဗူဒါ၀ူဒ္က်မ္း
(၅)        နစာအီက်မ္း
(၆)        အိဗ္ႏုမာဂ်ဟ္က်မ္း တို႔ျဖစ္သည္။
 (အခ်ိဳ႕ပညာရွင္မ်ားက အိဗ္ႏုမာဂ်ဟ္က်မ္းအစား မုအ္သြာအိမာမ္မာလိက္က်မ္းကိုသတ္မွတ္ၾက၏။)

 

ဟဒီးဆ္အိမာမ္ႀကီးမ်ား၏ ဘ၀သက္တမ္း

 စဥ္        အမည္                    ေမြး(ဟိဂ်္ဂ်ရီ)         ကြယ္လြန္(ဟိဂ်္ဂ်ရီ)             သက္ေတာ္

၁။    အိမာမ္ ဗုခါရီ                      (၁၉၄)                       (၂၅၆)                            (၆၂)
၂။    အိမာမ္ မြတ္စ္လင္မ္             (၂၀၆ )                      (၂၆၁)                            (၅၅)
၃။    အိမာမ္ သိရ္မိဇီ                   (၂၀၉)                       (၂၇၉)                            (၇၀)
၄။    အိမာမ္ အဗူဒါ၀ူဒ္                 (၂၀၂)                       (၂၇၅)                            (၇၃)
၅။    အိမာမ္ နစာအီ                    (၂၁၄)                       (၃၀၃)                            (၈၇)
၆။    အိမာမ္ အိဗ္ႏုမာဂ်ဟ္            (၂၀၉)                       (၂၇၃)                            (၆၄)
၇။    အိမာမ္ မာလိက္                  ( ၉၃)                        (၁၇၉)                            (၈၆)

 

က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္ႏွင့္ စြႏၷဟ္ဟဒီးဆ္ေတာ္၏အခန္းက႑

က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္သည္ၿပီးျပည့္စံုသည္။ အလႅာဟ္အရွင့္ထံမွ ခ်ေပးျခင္းခံရေသာ ေကာင္းကင္က် က်မ္းႀကီးျဖစ္ပါသည္။

အလႅာဟ္အရွင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္က က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္တြင္-
 

 (အို-တမန္ေတာ္)

ငါအရွင္ျမတ္သည္ အသင္ တမန္ေတာ္ထံသို႔ အရာရာကို မီးေမာင္းထိုးေသာ(ရွင္းလင္းခ်က္ေပးထားေသာ)က်မ္းေတာ္ကိုခ်ေပးေတာ္မူခဲ့၏။

ယင္းက်မ္းသည္ တရားလမ္းညႊန္က်မ္းလည္းျဖစ္၏။ ေမတၱာတရား၏ လမ္းညႊန္က်မ္းလည္းျဖစ္၏၊

အမိန္႔နာခံသူတို႔အဖို႔ ၀မ္းသာရမည့္ ေကာင္းသတင္း ပါသည့္က်မ္းလည္းျဖစ္၏။

(ကုရ္အာန္-၁၆း ၈၉)

 

က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္သည္ ၿပီးျပည့္စံုသည့္ က်မ္းေတာ္ျဖစ္ေၾကာင္း တရားလမ္းညႊန္က်မ္းေတာ္ျဖစ္ ေၾကာင္း ေလာကီေလာကုတၱရာႏွစ္ဘ၀ႏွစ္ဌာနတြင္ ေတြ႕ႀကံဳရမည့္ အေၾကာင္းအရာ အဖံုဖံုအစံုစံုတုိ႔အတြက္ ျပည့္စံုစြာရွင္းလင္းခ်က္ေပးထားပါသည္ဟု ေၾကညာထားပါလ်က္ မည္သူက မျပည့္စံုပါဟု ေစာဒကတက္ႏိုင္ မည္နည္း။ ေစာဒကတက္ရမည္နည္း။ မတက္ႏိုင္ပါ။ မတက္ရပါ။ သို႔ေသာ္ ၿပီးျပည့္စံုေသာ က်မ္းေတာ္ျမတ္ ကုရ္အာန္ကို ျပည့္ျပည့္စံုစံု နားလည္သေဘာေပါက္ႏိုင္ရန္ နက္နဲေသာ သိမ္ေမြ႕ေသာ သိပ္သည္းေသာ က်စ္လ်စ္ ေသာ ခန္႔ညားေသာ က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္၏ အဖြင့္ရွင္းလင္းခ်က္ျဖစ္ေသာ ဟဒီးဆ္စြႏၷဟ္ေတာ္မ်ားကို ဟဒီးဆ္စြႏၷဟ္ေတာ္မ်ား၏ အဆင့္ႏွင့္အညီ လက္ခံက်င့္သံုးရမည္သာျဖစ္ပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ဟဒီးဆ္စြႏၷဟ္ေတာ္မ်ားသည္ က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္ရွင္းလင္းခ်က္ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေပသည္။


ထို႔ျပင္ ငါ (“အလႅာဟ္”) အရွင္ျမတ္သည္ အသင္(တမန္ေတာ္)ထံသို႔လည္း က်မ္းဂန္ေတာ္(ကုရ္အာန္)ကို အသင္(တမန္ေတာ္)သည္

လူသားတို႔အား ၄င္းတို႔ထံခ်ေပးသနားေတာ္မူျခင္းခံရသည့္ အမိန္႔ေတာ္မ်ားကို ရွင္းလင္းျပေစအံ့ေသာ္ငွာလည္းေကာင္း၊

၄င္းတို႔သည္ စဥ္းစားဆင္ျခင္ၾကေစအ့ံေသာ္ငွာ လည္းေကာင္း၊ ခ်ေပးသနားေတာ္မူခ့ဲေပသတည္း။

(ကုရ္အာန္-၁၆း၄၄)

 အလႅာဟ္အရွင့္ထံေတာ္မွ တမန္ေတာ္ျမတ္ထံသို႔ က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္ကို ခ်ေပးေတာ္မူခဲ့သည္။ က်လာသည့္ က်မ္းေတာ္ျမတ္ ကုရ္အာန္၏ အဓိပၸာယ္အလိုသေဘာကို တမန္ေတာ္ျမတ္က ႏုတ္မွလည္း ရွင္းလင္းျပသည္။ လက္ေတြ႕လည္း က်င့္သံုးျပသသည္။ ယင္းရွင္းလင္းခ်က္က်င့္သံုးျပသမႈမ်ားကို “ဟဒီးဆ္စြႏၷဟ္”ဟုေခၚသည္။ ယင္းဟဒီးဆ္စြႏၷဟ္ေတာ္မ်ားကို သာ၀ကႀကီးမ်ားက မွတ္သား၍လည္းေကာင္း မွတ္တမ္းတင္၍လည္းေကာငး္ ေစာင့္ထိန္းခဲ့ၾက၏။ ထို႔ေၾကာင့္ “ဟဒီးဆ္စြႏၷဟ္” တမန္ေတာ္ျမတ္၏ မိန္႔ၾကား ရွင္းလင္းခ်က္သည္ က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္၏ ရွင္းလင္းခ်က္ျဖစ္၍ တမန္ေတာ္ျမတ္၏ က်င့္ႀကံျပသမႈသည္ ကုရ္အာန္၏ သ႐ုပ္သ႑ာန္သာျဖစ္ေပသည္။

 

က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္ႏွင့္ ဟဒီးဆ္က်မ္းေတာ္ႀကီးမ်ား

က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္သည္ တမန္ေတာ္ျမတ္ထံသို႔က်လာသည္။ တမန္ေတာ္ျမတ္က က်လာသည့္ ကုရ္အာန္၏အမိန္႔ႏွင့္အညီ က်င့္သံုးရွင္းလင္းျပသသည္။ ယင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို ေတြ႕ရျမင္ရၾကားရသည့္ သာ၀ကႀကီးမ်ားက မွတ္သားနာယူလက္ေတြ႕က်င့္သံုးၿပီး မွတ္တမ္းမွတ္ရာမ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း မွတ္ဥာဏ္အားျဖင့္လည္းေကာင္း မွတ္သားထားၾကသည္ ယင္း မွတ္သား ထားခ်က္မ်ားကို ဟဒီးဆ္ပညာရွင္ အိမာမ္ႀကီးမ်ားက ေလ့လာစိစစ္သံုးသပ္ၿပီးမွတ္တမ္းတင္ကာ က်မ္းႀကီးမ်ားျပဳစုခဲ့ၾကသည္။ ယင္းက်မ္းႀကီးမ်ားကို မိမိတို႔အားသန္ရာ အမည္ နာမမ်ားျဖင့္ မွည့္ေခၚခဲ့ၾကသည္။ ( ဥပမာ - ဗုခါရီ ၊မြတ္စ္လင္မ္၊ သိရ္မိဇီ စသည္ျဖင့္ ) ယင္းက်မ္းေတာ္မ်ားကို ျပဳစုခဲ့သည့္ က်မ္းျပဳရွင္ႀကီးမ်ား၏ သက္တမ္းကို စိစစ္သည့္အခါ ဟိဂ်္ဂ်ရီ(၂၀၀)ခုႏွစ္ ၀န္းက်င္ ျဖစ္ေနေပရာ အခ်ိဳ႕က ဟိဂ်္ဂ်ရီ(၂၀၀)ေက်ာ္မွ ဟဒီးဆ္စြႏၷဟ္ေတာ္မ်ားေပၚေပါက္လာသည္ဟု အယူအဆမွားယြင္းၾက၏။ မမွန္ပါ။ က်မ္းျပဳပညာရွင္မ်ားက ဟိဂ်္ဂ်ရီ(၂၀၀)ေက်ာ္၀န္းက်င္မွ က်မ္းမ်ားျပဳစုခဲ့သည္မွန္ေသာ္လည္း ယင္းက်မ္းေတာ္မ်ားတြင္ ပါရွိသည့္ စုေဆာင္းတင္ျပထားသည့္ ဟဒီးဆ္စြႏၷဟ္ေတာ္မ်ားသည္ကား တမန္ေတာ္ျမတ္လက္ထက္ေတာ္မွ စ၍ မွတ္တမ္းတင္ လက္ဆင့္ကမ္းခဲ့ေသာ မွတ္တမ္းမွတ္ရာမ်ား ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ မွန္ကန္ေသာ ကုရ္အာန္၏ ရွင္းလင္းခ်က္မ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။

 

ဟဒီးဆ္၏ ရွင္းလင္းခ်က္မပါဘဲ ကုရ္အာန္ကို ျပည့္ျပည့္စံုစံု သေဘာမေပါက္ႏိုင္ပါ

တမန္ေတာ္ျမတ္ကို အလႅာဟ္အရွင္ေစလႊတ္ေတာ္မူသည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္သည္ပင္လွ်င္ က်မ္းေတာ္ ျမတ္ကုရ္အာန္ကို ပို႔ခ်႐ံုသက္သက္မဟုတ္ဘဲ ဖတ္ၾကားရန္၊ ရွင္းျပရန္၊ သင္ေပးရန္၊ နက္နဲသည့္ သေဘာတရားမ်ားကို ရွင္းလင္းျပရန္ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္ကပင္-
(တမန္ေတာ္ႀကီး အိဗ္ရာဟီမ္က)

“အို-အရွင္၊ ယင္း အရဗ္လူမ်ိဳးထဲမွ ယင္းေနရာေဒသတြင္း၀ယ္ တမန္ေတာ္တစ္ပါးကို ေစလႊတ္ေတာ္မူပါ ။

ထိုတမန္ေတာ္သည္ ၄င္းလူမ်ိဳးတုိ႔အား ကိုယ္ေတာ္အရွင္၏ က်မ္းေတာ္ကို ဖတ္ျပဖို႔၊ သင္ျပေပးဖို႔၊

နက္နဲမႈမ်ားကို ရွင္းျပဖို႔၊ ၄င္းတုိ႔၏ ႏွစ္လံုးသားေတြကို သန္႔စင္ေအာင္ျပဳေပးေစဖို႔ျဖစ္ပါ၏။

မုခ် ကိုယ္ေတာ္အရွင္သည္ ဂုဏ္ေတာ္ အနႏၲ၊ ဥာဏ္ေတာ္အနႏၲႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ အရွင္ျဖစ္ေတာ္မူပါ၏။

(ကုရ္အာန္-၂း ၁၂၉)

ထို႔ေၾကာင့္ တမန္ေတာ္ျမတ္၏ ရွင္းလင္းခ်က္သည္ ကုရ္အာန္၏ရွင္းလင္းခ်က္သာျဖစ္၍ တမန္ေတာ္ျမတ္၏ က်င့္သံုးျပသမႈသည္ ကုရ္အာန္၏ သ႐ုပ္သ႑ာန္ “ဟဒီးဆ္စြႏၷဟ္”ေတာ္မ်ား သာျဖစ္ပါသည္။ ယင္းရွင္းလင္းခ်က္မ်ားကို ပယ္၍ ကုရ္အာန္ကို ျပည့္ျပည့္စံုစံု သေဘာမေပါက္ႏုိင္ပါ။
ဥပမာ- က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္တြင္ စူရဟ္ေခၚ က႑ေပါင္း(၁၁၄)၊ အာယသ္ေတာ္ေခၚ အပိုဒ္ေပါင္းေျခာက္ေထာင္ေက်ာ္ရွိသည္ကို အစၥလာမ္သာသနာ၀င္တိုင္း လက္ခံ ယံုၾကည္ၾကပါသည္။ ယင္းေဖာ္ျပပါ က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္၏ အာယတ္ေတာ္မ်ား “စူရဟ္”မ်ား မည္သည့္အခ်ိန္ မည္သည့္ ကာလက မည္သို႔ မည္ပံု မည္သည့္ ပုဂိၢဳလ္ထံ က်ေရာက္လာသည္ကို “ဟဒီးဆ္စြႏၷဟ္ေတာ္”မ်ား၏ ရွင္းလင္းခ်က္မပါဘဲ ကုရ္အာန္ျဖင့္ သေဘာေပါက္ႏိုင္ပါမည္ေလာ။ မေပါက္ႏိုင္ပါေၾကာင္း ႐ိုးသားစြာ ၀န္ခံရမည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ ၀န္မခံ၍လည္း မျဖစ္ပါ။

 

ကြဲလြဲျခားနားခ်က္ရွိတိုင္း ပယ္ရမည့္ကိစၥ မဟုတ္ပါ

တမန္ေတာ္ျမတ္သည္ ေနာက္ဆံုးတမန္ေတာ္ႀကီးျဖစ္သည္။ တစ္နည္းကမၻာ့တမန္ေတာ္ႀကီးျဖစ္သည္။ လူသားအားလံုးအတြက္ ပြင့္ေပၚခဲ့သည့္ တမန္ေတာ္ႀကီးျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တမန္ေတာ္ျမတ္သည္ လူသား မ်ားကိုျပဳျပင္သြန္သင္ထိန္းသိမ္းပညာေပးရာတြင္ ကာလ၊ ေဒသ၊ ပုဂိၢဳလ္၏ လိုအပ္ခ်က္ကို ျဖည့္စြက္ဆံုးမ ေတာ္မူေလ့ရွိ၏။ ယင္းသို႔ေသာ ဆိုဆံုးမခ်က္မ်ားသည္ အေျခအေနအရပ္ရပ္ကို မူတည္ၿပီး ကြဲျပားျခားနား ခ်က္ရွိ၏။(ဥပမာ-တမန္ေတာ္ျမတ္အား အို....တမန္ေတာ္၊ မည္သည့္က်င့္စဥ္သည္ အျမတ္ဆံုးက်င့္စဥ္ျဖစ္ပါ သနည္းဟု ေမးေလွ်ာက္ခဲ့ရာ တမန္ေတာ္ျမတ္က ေမးသူ၏ အားနည္းခ်က္ကို သံုးသပ္ၿပီး မိဘျပဳစုျခင္း၊ လွဴဒါန္းျခင္း၊ သာသနာ့အတြက္ စြန္႔လႊတ္ျခင္း စသည္ျဖင့္ ေျဖၾကားေတာ္မူခဲ့၏။ ေမးခြန္းတူေသာ္လည္း ေမးသူ၏ အရည္အေသြးမတူသျဖင့္ ေျဖၾကားခ်က္လည္း ျခားနားသြား၏။ သို႔အတြက္ ယင္းမွတ္တမ္းမ်ားကား “ဟဒီးဆ္စြႏၷဟ္”ေတာ္မ်ားမွတ္တမ္းတြင္ ျခားနားခ်က္မ်ားျဖင့္ ေတြ႕ရွိရမည္သာျဖစ္၏။ ယင္းကြဲျပားျခားနားခ်က္ကို ၾကည့္ၿပီး လက္သင့္မခံထိုက္၊ လက္ခံရန္မလိုဟုယူဆလွ်င္မွားယြင္းေပမည္။ အဓိကအားျဖင့္ မိန္႔ၾကားရျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းကိုသိရွိရန္ စဥ္းစားေတြးေခၚရန္သာ လိုအပ္၏။ စဥ္စားေတြးေခၚတတ္မွ သာသနာ၀င္ စစ္မွန္၏။

 

အစြန္းေရာက္သူမ်ားေၾကာင့္ မိမိအစြန္းမေရာက္ေစႏွင့္

မ်က္ေမွာက္ကာလတြင္ ဟဒီးဆ္တစ္ပုိဒ္္ပိုဒ္ကို ေလွနံဓားထစ္ကိုင္ၿပီး ေနာက္ခံသမိုင္းကိုလည္း မသိ။ မိန္႔ၾကားရျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုလည္း မသိ။ မိန္႔ၾကားျခင္း၏ အတိမ္အနက္ကိုလည္း သေဘာမေပါက္။ နားလည္ျခင္းမရွိဘဲ “အေမမွာသည့္ ဆန္တစ္ခြဲသံုးစိပ္ႏွင့္မလဲ”ဟူသည့္အုပ္စုမ်ား၊ က်ားက်ားမီးယပ္ အေတြးအေခၚမ်ားရွိေနၾကသည္မွာ မွန္၏။ ၄င္းတုိ႔က လွပသည့္ အစၥလာမ္သာသနာကို အက်ဥ္းတန္ေအာင္ ေျပာဆို ျပဳမူေနၾကသည္ကိုလည္း ေတြ႕ရွိရမည္သာျဖစ္၏။ ယင္းအစြန္းေရာက္သူမ်ားကို ၾကည့္ၿပီး ၄င္းတုိ႔သည္ “ဟဒီးဆ္စြႏၷဟ္”ေတာ္မ်ားကို လက္ကိုင္ျပဳသျဖင့္ အစြန္းေရာက္ေနၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ငါတုိ႔ေတာ့ ယင္း“စြႏၷဟ္ဟဒီးဆ္”ေတာ္မ်ားကို ပယ္သည္ဟု ေတြးေခၚေျပာဆိုလွ်င္ အစြန္းေရာက္သူမ်ားေၾကာင့္ မိမိလည္း အစြန္းေရာက္သြားသည္ကို သတိျပဳမိရန္ အေရးႀကီး၏။ အသိမရွိသည့္ ကေလးတစ္ဦးက ေျခေဆာင့္ငိုသည္ကို ၾကည့္ၿပီး မိမိကလည္း ေျခကိုေဆာင့္၍ ျပန္ငိုမည္ဆိုပါက လူႀကီးျဖစ္ပါလ်က္ ကေလးထက္ မိုက္မဲသူျဖစ္သြား မည္သာ ျဖစ္ေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ “ဟဒီးဆ္စြႏၷဟ္”ေတာ္ကို ေလွနံဓားထစ္ လက္ခံၿပီး အစြန္းေရာက္ သြားၾကသူမ်ားကို ၾကည့္ကာ မိမိကလည္း လက္မခံသည့္ အစြန္းတစ္ဘက္သို႔ မေရာက္သင့္ပါ။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္တင္ျပလုိသည္မွာ “ဟဒီးဆ္စြႏၷဟ္”ေတာ္မ်ားသည္ ကုရ္အာန္က်မ္းေတာ္၏ရွင္းလင္းခ်က္ သ႐ုပ္ေဖာ္ခ်က္ႏွင့္ ေခတ္ကာလ၊ ေဒသ၊ ပုဂိၢဳလ္၏အေနအထားကို အေျချပဳ၍ မိန္႔ၾကား လမ္းညႊန္ခဲ့သည့္ အဆိုအမိန္႔၊ က်င့္စဥ္က်င့္ရပ္မ်ားသာျဖစ္သျဖင့္ ဟဒီးဆ္ေတာ္မ်ား၏ ဥပေဒသမ်ားကို ေသခ်ာစြာ နည္းလည္ သေဘာေပါက္ပါက ကုရ္အာန္က်မ္းျမတ္ႏွင့္ ဟဒီးဆ္စြႏၷသ္ေတာ္ မ်ားသည္ ဆန္႔က်င္ျခင္းမရွိေၾကာင္း သိရွိႏိုင္ပါသည္။ လံုး၀ ဆန္႔က်င္ေနပါကလည္း စစ္မွန္ေသာ “ဟဒီးဆ္စြႏၷဟ္”ေတာ္ မဟုတ္ပါ။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုရပါေသာ္ “စြႏၷဟ္ဟဒီးဆ္”ေတာ္မ်ားသည္ တမန္ေတာ္ျမတ္ လက္ထက္မွစ၍ ယေန႔ ကာလတိုင္ အခိုင္အမာရွိေနသည့္ မွတ္တမ္းမွတ္ရာမ်ားျဖစ္ပါသည္။ ယေန႔ အခ်ိဳ႕ ပုဂိၢဳလ္မ်ားဆိုေနသကဲ့သို႔ ဟိဂ်္ဂ်ရီ(၂၀၀)ခုႏွစ္၀န္းက်င္မွေပၚေပါက္ခဲ့ျခင္း လံုး၀မဟုတ္ပါ။ ကုရ္အာန္က်မ္းေတာ္ျမတ္ကို တမန္ေတာ္ျမတ္၏ လက္ေတြ႕က်င့္သံုးရွင္းလင္းေဖာ္ေဆာင္ခ်က္မပါဘဲ (တစ္နည္း) ဟဒီးဆ္စြႏၷဟ္ေတာ္မ်ား၏ ရွင္းလင္းခ်က္မပါဘဲ ၄င္းကုရ္အာန္က်မ္းေတာ္ျမတ္၏ နက္နဲမႈမ်ားကို သေဘာမေပါက္ႏိုင္ပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ကုရ္အာန္က်မ္းျမတ္၏ ရွင္းလင္းခ်က္ျဖစ္ေသာ “စြႏၷဟ္ဟဒီးဆ္”ေတာ္မ်ားကို “စြႏၷဟ္ဟဒီးဆ္”ေတာ္မ်ား၏ အဆင့္ႏွင့္အညီ မုခ် လက္ခံ က်င့္သံုးၾကရမည္သာျဖစ္ပါေၾကာင္း တင္ျပအပ္ပါသည္။

 

                                                                                                                                                     တိက်မွန္ကန္ေသာ ဟဒီးဆ္ေတာ္မ်ားကို ဓမၼဓိ႒ာန္က်က် လက္ခံက်င့္သံုး၍
                                                                                                                                                      ျပည့္၀စစ္မွန္သည့္ အစၥလာမ္သာသနာ၀င္ မြတ္စ္လင္မ္မ်ားျဖစ္ႏိုင္ၾကပါေစ။

 

                                                                                                                                                                     အလ္ဟာဂ်္ ေမာင္လာနာ ဦးအုန္းေသာင္ (အရဗီသိပံၸ)

                                                                                                                                                                          ဒုတိယ ဥကၠ႒ (အာလင္မ္ပညာရွင္မ်ားေရးရာ)

                                                                                                                                                                            အစၥလာမ္သာသနာေရးရာေကာင္စီဌာနခ်ဳပ္